RECENZE: Silné téma ztrácí dech v milostných pletkách

Právo, Lucie Zelinková

V době, kdy je ve společnosti odlišnost islámské kultury od euroamerické aktuálním tématem, vzbudila americká autorka Deborah Rodriguezová románem Kavárnička v Kábulu velkou pozornost. Zpočátku silný román s výrazným potenciálem však postupně ztrácí dech a zamotává se do plytkých vztahových epizod.

Obal knižní novinky

Do příběhového rámce jedné kavárny uprostřed nebezpečného Kábulu zasadila Rodriguezová pět ženských postav a popisuje jejich pět osudů. Jde o dvě Afghánky, dvě Američanky žijící v Afghánistánu a ženu, která za prací přijela z Anglie. V kavárně se střetávají, mluví spolu, přemýšlí. Nechávají čtenáře poznat své osudy a vzájemně porovnat rozdílnost života v islámském světě zmítaném nepokoji a zasazeném v neustálém nebezpečí se životem a zvyklostmi naší společnosti.

Rodriguezová sama v Afghánistánu žila, do Kábulu přijela jako humanitární pracovnice, později se tam vdala a založila vlastní podnikání. Její postavy jsou inspirované skutečnými osudy, atmosféra je autentická. Síla románu proto tkví v reálnosti, z postav dýchá opravdovost bez příkras a zbytečných vyhroceností a afektů.

Vyprávění autorka začíná u konzervativní Afghánky Jasmíny, mladé těhotné vdovy, která je pro dluhy své rodiny prodána mafii. Uteče, ale jako těhotná žena bez manžela je v islámské společnosti ztracena. Na ní Rodriguezová demonstruje situaci ženy v současném Afghánistánu. Neukazuje jen tu předvídatelnou a očekávanou stránku, tedy bezpráví a nízké postavení ženy v islámské společnosti, ale také oddanost tradici, lásku k rodině, nulové povědomí o okolním světě, nechuť vystoupit ze svých hranic.

Vedle Jasmíny pokulhávají ostatní osudy postav – Američanky Sunny, která utekla z vlasti za jiným životem, zvyky tamní kultury však teprve pobírá, či majitelky domu, v němž kavárna sídlí, která je natolik pokroková, že se odvážila po smrti svého manžela zamilovat, a to do muže, kterého jí nevybrala rodina. Román tak pomalu zabředává do vztahových propletenců a milostných trojúhelníků, ve kterých jeho celé vyznění pomalu ztrácí dech.

V románu jiného typu by milostný ráz a vztahové problémy možná obstály, vedle silných motivů z příběhu Jasmíny se však nutně jeví jako oslabující místa prózy. Od opravdového krutého světa totiž upadá do linky milostných pletek, zamilovaných dopisů a sexuálních tužeb po zákaznících kavárny.

Deborah Rodriguezová: Kavárnička v Kábulu
Argo, překlad Jitka Jeníková, 320 stran, 298 Kč

Celkové hodnocení: 65 %