„I přesto, že si pořad původně kladl za cíl vyvolat veřejnou debatu o situaci našeho školství a tématu segregace Romů, výsledný efekt byl, alespoň podle reakcí diváků na internetu, zcela opačný,” uvedla Markéta Nešporová z In Iustitia.

Pořad Třída 8. A byl inspirovaný švédskou dokumentární reality show. Zachycoval experiment, kdy na výhradně romské základní škole půl roku vyučovala trojice nových učitelů se zkušenostmi z různých výběrových škol. Jejich úkolem bylo děti motivovat k učení a vnést do výuky nové metody. „V osmi odvysílaných dílech pořadu však mohli diváci místo schopných pedagogů a motivovaných žáků vídat spíše pravý opak - bezradné vyučující a děti, které je mají tak říkajíc 'na háku',” poznamenala Nešporová.

Autoři otevřeného dopisu zdůrazňují, že výuka znevýhodněných dětí má svá specifika a její úspěšné zvládnutí vyžaduje odlišné přístupy. Zároveň poukazují na etické problémy, které s natáčením podobných žánrů pořadu souvisejí. „K získání materiálu pro pořad byla využívána naivita teenagerů a do značné míry i jejich zákonných zástupců, kteří mohli věřit, že angažmá v televizním pořadu může nějakým způsobem zlepšit vyhlídky jejich dětí,” píše se v dopisu.

ČT chtěla pomoci

Česká televize v úterý sdělila Novinkám, že zatím nebude reagovat, protože se jedná o podnět RRTV.

Na stránkách pořadu uvádí, že pořadem chtěla reagovat na situaci, kdy výhradně romské třídy nejsou povolené, přesto je Česko opakovaně kritizováno mezinárodními institucemi za nepřímou segregaci, kdy vlivem okolností vznikají třídy, v nichž romské děti převažují.

ČT připomněla, že štáb měl zkušenosti s natáčením stejného formátu ze Slovenska, kde s velkými ohlasy, zejména ze strany odborníků na školství, natočil šestnáctidílnou sérii Trieda 9. A. Kreativní producentka ČT Kamila Zlatušková pracovala společně s Lukášem Frantou, scenáristou Třídy 8. A., rovněž na oceňovaném časosběrném seriálu Ptáčata.