Zachycují v nestrojených pózách jeho modelky a přítelkyně, bratra Káju Saudka a jeho ženu, i obyčejné momentky z dob Saudkova uměleckého mládí a zrání.

Asi nejzajímavější pro mužské návštěvníky budou portréty herečky Olgy Schoberové, jejíž akt se dostal i na plakát hlubocké výstavy. Z nich je zcela zjevné, že Schoberová byla přírodní úkaz, který toho pro fantazii pánů nabízel ve své době více než hollywoodské hvězdy typu Marilyn Monroe nebo Liz Taylorová.

Své ateliérové fotografie Saudek zásadně komponuje, zatímco na Hluboké jde o snímky, které povětšinou vznikly bez rekvizit a stylizace. Saudek prostě zmáčkl spoušť a pak byl možná i sám překvapen, co mu onen syrový pohled na svět nabízí. Kdyby šlo o malíře, člověk by řekl, že si v Alšově jihočeské galerii prohlíží kresby, které se v různých variantách a úpravách stanou inspiračním základem pro konečné obrazy.

Řada reportážních snímků ze soukromého archívu je pak konfrontována s hotovými díly, určenými k vystavování a na prodej. Srovnání z diváka činí aktivního objevitele, který v intimním Saudkově archívu hledá a nachází to, co už zná z publikovaných fotografií.

Pokud snad velikán české moderní fotografie trochu zevšedněl, na Hluboké se představuje z úplně jiného zorného úhlu. Netradiční bilanci se Saudkem připravil historik umění Adam Hnojil.

Jan Saudek intimní, ze soukromého archívu
Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou, do 30. srpna

Celkové hodnocení: 80 %