Všeříkající slovo Dogma se stalo názvem výstavy fotografa Antonína Kratochvíla, člověka, který opustil totalitní Československo a vyrazil na zkušenou do ciziny. Je držitelem tří cen World Press Photo a časopis American Photo ho zařadil mezi stovku nejvlivnějších fotografů USA.

Výrazná symbolika

Díky odstupu a zkušenosti s oběma světovými geopolitickými soustavami může Kratochvíl téma pojmout co nejkomplexněji. Vsadil především na výraznou symboliku. Vytvořil sérii velkoformátových fotografií, na kterých vybrané osoby sešněroval tlustým lanem. Tak jako dogma ničí člověka zevnitř, tak provaz coby amazonská anakonda obtáčí a dusí jedince navenek.

Sešněrovaná korpulentní dáma uprostřed stínohry ve výstavních prostorech.

Sešněrovaná korpulentní dáma uprostřed stínohry ve výstavních prostorech

FOTO: Jan Šída, Právo

Aby expresivita výrazu vynikla naplno, nechal dramaturg expozice Miloslav Paulík rozestavět jednotlivá velkoformátová díla vedle sebe na stojany do podlouhlé chodby. Světelné paprsky, pronikající mnoha okny, vytvářejí originální stínohru, která spojuje všechny vystavené práce do kompaktního celku. V jejich čele se skví tvář herce Boleslava Polívky zdestruovaná třemi zákruty lana, které vede někam mimo snímek. Připomíná oběšencovu oprátku.

Tvář herce Boleslava Polívky zdestruoval fotograf Kratochvíl třemi zákruty lana.

Tvář herce Boleslava Polívky zdestruoval fotograf Kratochvíl třemi zákruty lana.

FOTO: katalog výstavy

Kratochvíl zvolil expresivní, naturalistické a brutální vizuální sdělení proto, aby návštěvníkovi otevřel oči co nejvíc. Lidé na snímcích jsou bezpochyby oškliví, ovšem vždy mají naději, že se to zlepší. Stačí začít rozplétat síť zavedených a zdánlivě neochvějných dogmat.
Na fotografiích k tomu zajatcům postačí jen hbité ruce s nožem, ovšem v reálném životě musíme zapojit nejnebezpečnější zbraň, tedy mozek.

Antonín Kratochvíl: Dogma
Muzeum fotografie a moderních obrazových technologií, Jindřichův Hradec, do 28. září

Celkové hodnocení 80 %