Články hovoří o kritice českého pořadu a o údajném znevažování utrpení lidí za války, jenže z nich také vyplývá, že zahraniční žurnalisté pořad neviděli. Jejich články přejímají jen cizí citace a uvádějí „ohlasy z internetu“.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

The Telegraph cituje ČTK a neznámého člověka „z internetového fóra“. Tomu se nelíbí, že se pořad vysílá, a uvádí argumenty typu: „Lidé vědí, co se dělo a jak špatné to bylo“. Představa, že většina obyvatelstva čte a má perfektní znalosti historie, je ovšem hodně vzdálena realitě.

List Times of Israel jen přejímá informace Telegraphu a ČTK a opět neuvádí nic, co by naznačovalo, že pořad v Izraeli vůbec někdo viděl. Přesto si dovoluje náznak, že reality show mohla tentokrát zajít moc daleko.

Článek serveru Variety také vychází z ČTK, ale alespoň si povšiml důležitého detailu, že tvůrci pořadu najali historiky a psychology.

Smyslem nebyla jen zábava

 

Rodina přežívala 2 měsíce na samotě bez moderní techniky.

Rodina přežívala dva měsíce na samotě bez moderní techniky.

FOTO: Česká televize

Režisérka Zora Cejnková Novinkám už dříve sdělila, že smyslem pořadu není jen zábava, ale také vzdělávání. Atraktivní forma reality show má přiblížit téma masovému divákovi.

Aktéry pořadu jsou tři generace jedné rodiny, které byly na dva měsíce převezeny do primitivní chalupy v lesích, kde bylo k dispozici jen to, co měli naši předkové za války. Museli si sami opravovat stavení, dojit krávy, pracovat na zahradě.

Všechno mělo připomínat skutečnou válku. Měli lístky na potraviny, jejichž výběr byl omezený, a místo televize a internetu staré rádio s protektorátními programy. Komunikovat směli jen s herci, kteří představovali tehdejšího starostu, učitele či sousedku. V noci je navíc čekal nájezd gestapa, který jim rozbil i trochu jejich skromného majetku.

Podle tvůrců se rodina do hry velmi vžila a dva měsíce tvrdého života v horách vydržela, za což si dohromady odnesla odměnu v podobě zlatých mincí za milión korun.

Ti, kteří pořad viděli, ho většinou chválí

Na první díl se podívalo 518 tisíc lidí. „Divácké centrum České televize obdrželo do této chvíle (pondělí odpoledne – pozn. red.) 48 reakcí včetně těch, které přišly v reakci na kampaň k projektu, tedy před odvysíláním prvního dílu jako ohlasy na upoutávky, které ČT vysílala,“ řekl Právu zástupce mluvčí České televize Michal Prokeš.

Přiznal, že reakce před odvysíláním prvního dílu byly spíše negativní. Vadilo totiž slovo dovolená v titulu Dovolená v Protektorátu. Tomu se ČT mohla vyhnout, kdyby například reality nazvala střízlivěji Dva měsíce v Protektorátu.

„Tón ohlasů se po premiéře prvního dílu významně změnil a nyní převládají pozitivní hodnocení pořadu. Dokonce se objevili zájemci, kteří by se rádi přihlásili do případné další řady,“ uvedl Prokeš.