Takže především: K následujícímu čtení doporučuji pustit si tohle (pokud můžete přehrávat MP3).

Je to hudba z filmu BĚLÁSEK (POWDER). Film vám mimochodem doporučuji, pokud se vám líbil třeba E.T. nebo STŘIHORUKÝ EDWARD. Tu hudbu složil Jerry Goldsmith, kterého lidé znají (pokud ho vůbec znají) spíš jako skladatele hudby ke STAR TREKU a různým akčním velkofilmům a thrillerům. Jak slyšíte, uměl skládat i jiné věci.

Jerry Goldsmith umřel minulý týden ve věku 75 let po dlouhém boji s rakovinou.

Goldsmith složil hudbu k více než 200 filmům, byl nominován na spousty cen, ale paradoxně dostal jenom jednoho Oscara: Za film PŘICHÁZÍ SATAN (THE OMEN). Nebudu vám tady vyjmenovávat tucty filmů, koneckonců seznam jeho soundtracků najdete tady a pokud vás zajímá které z nich byste si nejspíš měli poslechnout, hodně vám pomůže tahle tabulka. Připadá mi ale, že s Jerryho odchodem skončilo nějaké významné filmové období - shodou okolností to, kterým jsem byl odkojen...

Upřímně mne překvapilo jak na mě Goldsmithova smrt po pár dnech dolehla. Tak nějak jsem si vždycky říkal, že Jerry je jistou "stálicí" filmového průmyslu, že se na něj může divák (a posluchač a recenzent) vždycky spolehnout. Když jsem v posledních letech psal o jeho hudbě, většinou jsem používal věty jako "Není to sice nic objevného, ale je to spolehlivý solidní Goldsmith, pořád o třídu lepší než většina ostatních." A to prosím ani po těch stovkách filmů nezačal vykrádat sám sebe tak, jak to už dlouho dělá třeba podstatně mladší James Horner (TITANIC).

Po smrti Michaela Kamena (zemřel loni v listopadu) tedy ze "staré gardy" skladatelů zůstali naživu pouze Ennio Morricone (spaghetti westerny, MISE), Elmer Bernstein (SEDM STATEČNÝCH, KROTITELÉ DUCHŮ), MAURICE JARRE (LAWRENCE Z ARÁBIE] a JOHN WILLIAMS (STAR WARS, Spielbergovy filmy). Přičemž ovšem dnes všichni čtyři skládají maximálně jeden soundtrack ročně a Jarre (otec elektronika Jeana-Michela), Bernstein i Morricone již ztratili většinu své hudební invence. Tihle čtyři už snad ani nejsou "klasikové", ale spíš "nesmrtelné legendy filmové hudby, které shodou okolností ještě neumřely". A kdo mě zná, ten ví, že to nemyslím nijak zle. (Pokud vás zarazí na imdb.com velké množství nedávno dokončených filmů u všech zmíněných pánů, všimněte si, že jde většinou o dokumenty nebo krátké filmy, používající existující hudbu z jejich starších filmů.)

V současné době existuje několik slibných a velmi plodných filmových skladatelů (mí oblíbenci jsou např. Hans Zimmer, Alan Silvestri, James Newton Howard...), ale nikoho z nich bych se ještě neodvážil označit za "klasika" a většina jejich skladeb, byť jsou patřičně heroické nebo strašidelné, prostě neobsahuje takový emocionální náboj, jako hudba "staré gardy". A to, že už od Jerryho Goldsmithe neuslyším žádný  nový soundtrack, to je pro mě překvapivě silné připomenutí běhu času a pomíjivosti života. Možná i proto, že Goldsmithe jsem jako jediného z těch pánů osobně potkal. Dokonce několikrát.

Když tohle píšu, na HBO náhodou právě dávají GREMLINS 2 s Goldsmithovou hudbou, ve kterých má Goldsmith malou roličku a ve kterých se mu povedla spousta hudebních vtípků a citací. Jeho poslední použitá hudba byla pro film LOONEY TUNES: ZPĚT V AKCI, který režíroval tentýž režisér (Joe Dante) a je v něm také spousta hudebních vtípků a odkazů, včetně odkazů na GREMLINS. A to je myslím taková hezká, stylová, nesentimentální tečka...

(Fotografie Jerryho Goldsmithe, kterou jsem tajně pořídil loni na jeho koncertě v Londýně - fotografovat se nesmělo)

Premiéry týdne

A teď již k tanci: Tento čtvrtek má českou premiéru pouze HŘÍŠNÝ TANEC 2. Nemůžu říct, že by pro mě byl první díl tak kultovní jako pro většinu dnešních třicátnic, takže nevím, jestli vám k něčemu bude můj následující názor: Dvojka mi nepřipadá o nic horší než jednička. Samozřejmě je jasné, že se zamilují, odtancují, odpanní, osudově rozejdou... Všechno podle očekávání, s fajn hudbou a tancem. Dvojka se odehrává v roce 1958 na Kubě a s prvním dílem má společné jenom to, že se v ní taky tancuje a v jedné vedlejší roličce se objeví Patrick Swayze.

Ve zkratce...

V Praze to letos opět filmově žije! Na podzim se zde začne natáčet zlodějský thriller JOSIAH'S CANON se Seanem Connerym, filmová adaptace videohry DOOM a dokonce se uvažuje o tom, že se u nás bude natáčet nová bondovka, která bude mít premiéru na začátku roku 2006!

Někteří lidé mají opravdu MOC volného času: Třeba tenhle člověk zcela seriózně rozebírá jakým písmem se píše ve světě STAR WARS. A samozřejmě mu z toho nevychází nic logického, protože to "písmo" v sobě moc logiky nemá...

Pokud se zajímáte o STAR WARS, asi už víte, že byl oficiálně oznámen název EPIZODY 3: "REVENGE OF THE SITH". Takže česky asi "Pomsta Sithů" nebo "Pomsta Sithu". To je námět na celkem rozsáhlou lingvistickou debatu. Třeba já si odjakživa myslím, že EPIZODA 6 se správně česky měla jmenovat "Návrat Jediů".

Matt Stone a Trey Parker (tvůrci South Parku) dokončují svůj nový celovečerní film - parodii na všechny ty superakční drsné bijáky. Vtip je tentokrát v tom, že celý film je LOUTKOVÝ - všechny postavy jsou loutky, voděné klasicky na provázcích jako Spejbl a Hurvínek. Na oficiální stránce je zatím jenom hezký intro obrázek, ale jinde se dá najít spousta fotek a dokonce první teaser!

OMLUVA: V mimulém FFFILMu jsem vyjadřoval svou nelibost nad tím, že v českém dabingu M.A.S.H.e shánějí "Pentotal". Domníval jsem se totiž, že to správně je "Pentatol". A podívejme se, on je to opravdu "Pentotal", zatímco "Pentatol" buď neexistuje, nebo je to něco úplně jiného (podle toho kterým internetovým stránkám hodláte věřit).

A nezapomeňte: Don't Panic!