Štecha fotografoval od počátku šedesátých let, doma však samostatně vystavoval prakticky až od roku 1992. Známý je například jeho snímek Václava Havla naslouchajícího v Národní galerii u obrazu od Mistra Theodorika či záběr, na němž dívčí ruka v Praze 17. listopadu 1989 podává květinu policistům v bílých přilbách se štíty. Štecha se také podílel na natáčení řady dokumentárních snímků. Spolupracoval například s Viktorem Polesným či Helenou Třeštíkovou.

Pavel Štecha vystudoval fotografii na pražské FAMU. Od sedmdesátých do počátku devadesátých let zde působil jako odborný asistent, vedle toho absolvoval několik stáží na uměleckých školách v zahraničí. V letech 1990 a 1991 byl proděkanem FAMU. V roce 1993 založil ateliér fotografie na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde od té doby vyučoval.