RECENZE: Škoda lásky přinesla vyrovnanou trojici povídek

Právo, Eva Zajíčková

Poté, co minulý týden zahájila Česká televize pokračování komediálního cyklu Škoda lásky dvěma „retro“ povídkami režiséra Jana Pachla, s důrazem na dobovou i filmovou atmosféru, vrátil se nyní cyklus třemi komediemi režiséra Petra Zahrádky k televiznějšímu pojetí. Sice mu ubylo na působivosti, ale naštěstí zároveň nespadl pod průměr, což se s jistou pravidelností stávalo v loňské první části, takže se cyklus vyznačoval rozkolísanou kvalitou i neuspořádaným dojmem, bez známek hlubšího dramaturgického záměru.

Martha Issová a Stanislav Majer v komedii Miška je kouzelná

Také režisér Petr Zahrádka natočil pro předchozí sérii komedií podle povídek známých českých spisovatelů několik titulů odlišné úrovně. Odvedl přitom jak vynikající snímek Manželka podle Ivana Klímy, tak i dílko z opačného pólu, Úspěšný lov podle Michala Viewegha. Tentokrát je však trojice Zahrádkových komedií vyrovnanější, a přestože nejlépe vyznívá první z nich, i další dvě stojí za povšimnutí, protože přinesly i některé zajímavé herecké výkony.

Komedie Miška je kouzelná, podle povídky Ireny Obermannové o setkání budoucí manželky s přítelovou dospívající dcerou, působí téměř anekdoticky, ale zároveň nejjistěji a nejčistěji. Potěší jak Martha Issová s neteří Julií, které rozehrají srážku kultivované ženy s nemotornou, manipulativní a siláckou puberťačkou, tak režisér, když se mu podaří pod uhlazeným povrchem soužití pražských milenců rozpoutat rafinovaný ženský zápas o přízeň muže a nekritického otce. A to vše s probleskující kousavou, ženskou ironií.

Zato převod povídky Boženy Němcové Divá Bára do současnosti se příliš nevydařil, určitě postrádá lehkost a samozřejmost Gedeonova Indiánského léta, inspirovaného jednou z Fitzgeraldových povídek. Ať už to částečně spadá na vrub výběru předlohy a možností aktualizace, nic to nemění na tom, že rámec scénáře – policejní výslech hrdinky – působí poněkud mechanicky a hlavní zápletka se vyvíjí trochu klopotně. Přesto zaujme Kristýna Leichtová v roli mladé motorkářky, napohled protřelé a až chlapsky drsné, ale citlivé dívky.

Výborný je Luboš Veselý v komedii podle povídky Miloše Urbana Host u tabule, kde jako stárnoucí, osamělý a plachý vdovec odráží vytrvalé pečovatelské nájezdy sousedky (Pavla Tomicová), přičemž se tajně oddává erotickým fantaziím, které se mu nakonec splní, když se mu na Štědrý den vloudí do bytu mladá dívka. Jenže film bez charakteristické Urbanovy vypjaté obraznosti a kontrastů nezanechá výraznější dojem, a až povážlivě se blíží bakalářské historce. To spíš divákovi vytane na mysli další výborný výkon Luboše Veselého, který měl příležitost v cyklu Škoda lásky vidět loni – ve zdařilém filmu Zdeňka Jiráského Dobrodružství natočeném podle Jaroslava Havlíčka.

Škoda lásky

ČT 1, 8. 3., 20 h

Miška je kouzelná