Článek
Cenu poroty kritiků pro nejlepší inscenaci získalo liberecké Divadlo F. X. Šaldy za nastudování opery Josefa Bohuslava Foerstera Eva. Kritika ocenila dokonalý soulad mezi hudebním nastudováním šéfa opery Martina Doubravského a režií Lindy Keprtové, jakož i výjimečné pěvecko-herecké výkony trojice protagonistů. Operní soubor Divadla F. X. Šaldy uspěl již v několika festivalových ročnících, naposledy obdržel v roce 2013 cenu kritiků za nastudování opery Julese Masseneta Don Quichotte rovněž v režii Lindy Keprtové.
Cena diváků, kterou diváci udělují anketním hlasováním po každém představení, připadla inscenaci Janáčkovy Její pastorkyně Slezského divadla Opava. Cenu za mimořádnou interpretaci role udělila porota emeritních pěvkyň pražského Národního divadla mezzosopranistce Jitce Zerhauové za interpretaci Madame de Croissy v Poulencově opeře Dialogy karmelitek v nastudování Státního divadla Košice.
Při každém festivalovém ročníku uděluje Výbor pořádající Jednoty hudebního divadla podle svého uvážení i cenu za významný počin v oblasti hudebního divadla. Tentokrát ji získal hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Robert Jindra spolu se svým týmem za vedení ostravské opery v duchu a zvyklostech evropského operního domu, a to jak náročnou a objevnou dramaturgií, tak i interpretací a marketingovými aktivitami.
Ředitelka festivalu Lenka Šaldová udělila svou cenu Moravskému divadlu Olomouc za kvalitní inscenaci výjimečně náročné opery Viktora Ullmanna Pád Antikrista. Ceny budou slavnostně předány na jevištích příslušných divadel před představením.
Přehlídku všech domácích operních domů pořádá v metropoli Jednota hudebního divadla za spolupráce všech zúčastněných divadel a pražského Národního divadla, na jehož scénách se většina představení odehraje, od roku 1993, a to pravidelně každé dva roky. Prezentují se na ní jednotlivé soubory jednou inscenací podle svého výběru. Tentokráte poprvé v historii festivalu program doplnily i všechny tři slovenské profesionální operní soubory – z Banské Bystrice, Bratislavy a Košic. Divácký ohlas na jejich představení byl mimořádný. Festivalová představení navštívilo letos celkem přes 9000 diváků. A to i vzdor tomu, že letošní ročník představil dramaturgicky náročný program postrádající až na výjimky obvyklé „operní hity“. V duchu loňského Roku české hudby na repertoáru převládala domácí tvorba – opery J. B. Foerstera, Zdeňka Fibicha, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů i tvorba soudobých skladatelů.