Narodil se v sedmačtyřicátém roce v mexickém městečku Autlan De Navarro španělské matce a mexickému otci s indiánskou krví v žilách. Na základní škole mu pod ruku přišly klarinet a housle, nicméně kytary se chopil teprve jako puberťák, ve čtrnácti.

Ve dvaašedesátém roce se jeho rodina rozhodla emigrovat do Spojených států, jenže on byl hrdý Mexičan. Posunul se jenom do Tijuany na mexicko-kalifornské hranici, kde chtěl hrát ve svých prvních kapelách. Rodiče jej ale dokopali na střední školu do San Franciska, odkud se ale brzy vrátil na zmíněné hranice, aby jim dal definitivně vale v roce 1966, kdy si koupil lístek do San Franciska.

Usadil se tam v pravý čas, probíhalo právě květinové hnutí a všichni ti hippíci kolem ho fascinovali. Mezi nimi začal vynikat jeho talent. Po prvních zkušenostech se schopnými sanfranciskými muzikanty zformoval skupinu Santana Blues Band, ve které popustil uzdu svým hudebním představám a jednoduše je začal naplňovat. "Hráli jsme hippísácký bigbít, který jsme kombinovali s afrokubánským a latinskoamerickým folklórem," odhaluje Santana.

V půli roku 1967 si zredukovali název na pouhé Santana a podepsali kontrakt s gramospolečností Columbia Records. Klíčový byl ale rok 1969. 16. srpna vystoupila na legendárním festivalu ve Woodstocku a několik týdnů předtím si udělala dobrou výchozí pozici první deskou nazvanou prostě Santana. Šéf nahrávací společnosti Columbia Records jásal: "Album bylo nejdříve vyprodáno v San Francisku, potom v Los Angeles a nakonec v celé zemi. Byla to bomba."

Drogy a meditace

Skvělý start trval pouze dva roky. Sestava se neustále měnila a podle zvyklostí doby do života muzikantů neúnavně zasahovaly drogy. Santanovi i ostatním z toho trošku přeskočilo, jenže to nešlo hodit na uvolněnou atmosféru květinové doby, protože ta už byla přes rok fuč.

"Úplně se nám to vymklo z rukou. Všechno bylo hlavně o penězích. Ještě dnes lituji toho, co se mezi námi tehdy stalo. Třetí album jsme nahrávali skoro rok, ale přesto jsme s ním nebyli spokojeni. V podstatě jsme nikdy nebyli čistí. Buď jsme brali drogy, nebo třeba chlast. Byl jsem týpek s botama z hadí kůže na nohou a jointem mezi zubama, co rád vezme LSD," tvrdí Santana.

Vše se změnilo v roce 1972. Stal se žákem indického učitele Sri Chinmoye a přijal jméno Devadip. Pakliže se do té doby meditacím vysmíval, staly se mu naráz samozřejmostí. Jeho novou filozofii lemovaly abstinence a vegetariánství. Hudebně se s ostatními začali více přiklánět k jazz rocku s latinskoamerickými prvky.

To však nepomohlo sestavu kapely stabilizovat. Důvody odchodů hudebníků byly různé, v roce 1976 se například tehdejší muzikanti rozešli proto, že Santanu absolutně pohltily olympijské hry. "Byl jsem fascinován, kolik medailí dokázali američtí sportovci nasbírat," radoval se. Že se mu v srpnu toho roku rozpadla už osmá sestava kapely, ho moc nemrzelo. Sport vyhrál.

Hudba pro všechny

V roce 1977 se skladba She´s Not There poprvé probojovala do žebříčku ve Velké Británii, čímž prolomila další zídku v Santanově expanzi do světa. Pocházela z úspěšného alba Moonflower a bylo zřejmé, že mu opět nastaly zlaté časy. Vydavatelská společnost CBS, u níž tehdy byl, ho odměnila křišťálovou koulí za prodej více než pěti miliónů kusů zmíněného počinu.

"Můžeme hrát muziku pro lidi i pro hudebníky. Když hrajeme pro hudebníky, může nás při tom obdivovat i spousta obyčejných lidí. Odborná veřejnost jim vnutí svůj názor a oni začnou radostí křičet," usmíval se Santana. Definoval tehdy roli sebe sama v hudebním světě. Dokázal být respektován každým, což byla a je vzácnost.

V osmdesátých letech se vedle vydávání alb se stejnojmennou skupinou věnoval i sólovým počinům. V roce 1986 se podílel na hudbě k filmu La Bamba a o dva roky později získal prestižní ocenění Grammy za Nejlepší rockovou instrumentální skladbu, titulní ze své sólovky Blues for Salvador (1987).

Na začátku devadesátých let nebyl Santana komerčně tolik úspěšný, byť si na tehdejších albech zachoval svěžest svého talentu a v některých okamžicích vysloveně meditační hudbou připomínal, že na své obrácení z poloviny sedmdesátých let nezanevřel.

V devětadevadesátém se ale vrátil v plné síle s albem Supernatural, na jehož vzniku se spolupodíleli i kytarista Eric Clapton či zpěváci Lauryn Hillová, Wyclef Jean a další hosté. V únoru následujícího roku ze ně obdržel hned osm cen Grammy a doma ho má více než 25 miliónů posluchačů.

Dosud poslední album skupiny Santana se jmenuje Shaman. Podílela se na něm rovněž celá plejáda skvělých hostů (Michelle Branch, Dido, P.O.D., Placido Domingo, Chad Kroeger z Nickelback a další). Výtěžek z loňského turné k desce po 23 amerických městech věnoval Santana na boj s AIDS. Vyjádřil přání, aby poslech jeho novinky měl léčivou sílu. "Šamani hudbou a bylinkama léčí," řekl.

Do Prahy přijede léčit Čechy vůbec poprvé.