Údaj publikovali na úterní tiskové konferenci autoři Ročenky Art+, která již několik let systematicky mapuje vývoj českého trhu s uměním.

Nejdražším dílem roku 2014 se stal nevelký obraz Emila Filly Hlava muže s dýmkou, prodaný aukční Galerií Kodl za 16,8 miliónu korun. Šlo o výjimečnou malbu z počátků Fillova kubismu a dražba se uskutečnila 25. května na tradičním pražském Aukčním dnu.

 Nejdražší obrazy roku 2014 na českém aukčním trhu: Hlava muže s dýmkou od kubisty Emila Filly, prodaná za 16,8 miliónu korun.

Nejdražší obrazy roku 2014 na českém aukčním trhu: Hlava muže s dýmkou od kubisty Emila Filly, prodaná za 16,8 miliónu korun

FOTO: Ročenka Art+

Galerie Kodl, sídlící v nových prostorách na Národní v centru Prahy, drží za loňský rok ještě jeden rekord. Částkou přes 180 miliónů korun dosáhla nejvyššího celoročního obratu mezi českými akčními firmami specializovanými na umění.

Hned za ni se dostal pražský aukční dům European Arts s obratem přes 130 miliónů a třetí místo s částkou 120 miliónů obsadila firma 1. Art Consulting se sídlem v Praze a Brně.

Na největších prodejích se loni podílelo třináct aukčních firem, celkem jich na českém trhu ale působí dvacet, což je velké číslo v porovnání s Rakouskem, Slovenskem nebo Polskem. Největší změnou loni bylo, že se prodávalo méně drahých obrazů, ale výrazně posílil zájem o umělecká díla s průměrnou cenou kolem 300 tisíc korun.

Padesát nových autorských rekordů

Ovšem i tak si v roce 2014 kupci pořídili 136 uměleckých děl, za která zaplatili více než milión korun. Padlo také padesát nových autorských rekordů, což se týká malířů Špály, Brožíka, Muchy, Čermáka, Preislera, Kubína, Foltýna nebo třeba Mánesa. Nejdražším českým žijícím výtvarníkem se loni stal Theodor Pištěk, držitel Oscara za kostýmy k filmu Amadeus.

Jeho superrealistický obraz Racek letící do snu se v listopadu v Galerii Kodl prodal za 3,5 miliónu korun.

Tradičně nejvíce se prodávalo v Praze, kde aukce na jaře a na podzim fungují téměř jako adrenalinový sport. Trvalý zájem je o klasiky českého moderního umění, zejména kubismu a surrealismu. Nově začali české umění sbírat mladí podnikatelé. „Zajímají se především o obrazy z devatenáctého století a myslím, že to je reakce na dnešní uspěchaný svět,“ uvádí v ročence Martin Kodl, majitel loni nejúspěšnější české aukční firmy.

Ze starých mistrů si v roce 2014 nejlépe vedl Mistr litoměřického oltáře, malíř působící v Praze na dvoře jagellonských králů v první třetině 16. století. Jeho deskový obraz Vraždění neviňátek u aukčního domu Zezula loni v prosinci stál 3,6 miliónu korun.

Úspěch ve světě

Dobře se prodávala také díla českých umělců na světovém aukčním trhu. Cenovým rekordmanem se z toho hlediska stal Jakub Schikaneder, za jehož Zákoutí Prahy na aukci Sotheby’s v Londýně v květnu kupec zaplatil se všemi poplatky v přepočtu 9,8 miliónu korun.

„Tato cena o pár desítek tisíc korun překonala malířův čtyři roky starý rekord na českém trhu,“ tvrdí historička umění Marcela Chmelařová, která jako hlavní editorka sestavovala aukční ročenku roku 2014.

Na aukcích v Praze nenakupují jen Češi a Moravané. Značný zájem je ze strany Číňanů, a to díky tomu, že v 50. letech minulého století se k nám dostala řada kvalitních děl čínského umění. Není tedy náhodou, že loni se na dvou aukcích Galerie Arcimboldo prodaly za 60 miliónů korun tušové malby od čínského klasika jménem Čchi Paj-š’.

„Na čínské umění připadá přibližně osmina celkového obratu na českém aukčním trhu. A zájemci jsou vesměs bohatí Číňané, kteří u nás vykoupili téměř vše, co se jim nabízelo k prodeji. Poptávka je větší než nabídka,“ tvrdí Jan Skřivánek, spoluautor ročenky.

Rozsáhlá je také ruská klientela, ač prý současná mezinárodní politická situace tomuto obchodu moc nepřeje. O aukce v Praze měli loni zvýšený zájem také Němci, Rakušané a Italové.