Podle nové studie z univerzity v San Diegu jsou ženy v Hollywoodu pořád postavami druhého řádu. V největších produkcích fungují jen jako matky, přítelkyně a manželky, informuje server Variety. Výzkumníci tvrdí, že ženy tvoří pouhých 12 % hlavních rolí v největších kasovních trhácích. A časem se to prý nezlepšuje, naopak je jich méně než v roce 2013 i méně než před deseti lety.

„Existuje rostoucí mezera mezi tím, jaké si myslíme, že je současné postavení ženy ve filmu, a jaké skutečně je,“ domnívá se doktorka Martha Lauzenová z univerzity v San Diegu. Několik výjimek podle ní zkresluje náš pocit.

Dokonce i ve vedlejších rolích je podle ní jen 29 % žen v těch větších a 30 % v těch mluvících (tedy těch, co alespoň něco řeknou). Doktorku Lauzenovou také trápí, že mužské postavy jsou více vidět v práci a mají přesně danou profesi, zatímco u ženských postav málokdy. Pouze svou profesí je definováno až 61 % mužských postav, zatímco ženských jen 34 %. Na druhou stranu 58 % žen je údajně identifikováno čistě rodinnou rolí – jsou to manželky, matky.

Výzkumníci také zjistili velmi „překvapivý“ fakt, že herečky v tzv. áčkových amerických filmech jsou mladé, těsná většina je ve věku do čtyřiceti. Mužských postav nad čtyřicet let je 53 %, ženských jen 30 %. Podle výzkumníků je také málo režisérek, scenáristek a spisovatelek. Ve filmech, které napsaly nebo režírovaly ženy, je většinou více důležitých ženských postav.

Kde je černá postižená odborářka z Walesu?

V lednu se odehrála podobná debata v amerických médiích na téma rasa herců. Připomínala seriál Jistě, pane ministře, kde Sir Humphrey hledal ideální kandidátku na funkci – „černou postiženou odborářku z Walesu“.

Faktem je, že žádný herec nominovaný letos na Oscara není ani černý, ani Asiat. Pokud za menšinu nepovažujeme bílé Francouze a Brity, je zastoupení menšin mezi nominovanými nula procent.

Kněz a politický aktivista Al Sharpton vydal tiskové prohlášení, kde nominace na Oscara ostře kritizuje: „Nedostatek rozmanitosti v oscarových nominacích je otřesný... se všemi talenty ve filmu Selma a dalších letošních černošských filmech je těžké uvěřit, že dnes máme v nominacích méně rozmanitosti než v nedávné minulosti. Filmový průmysl je jako Skalisté hory, čím výše se dostanete, tím je to bělejší.“