Asi nejzajímavější premiérou týdne je drama DŮM Z PÍSKU A MLHY, v jehož hlavních rolích uvidíme Jennifer Connellyovou (HULK) a Bena Kingsleyho. Ona je téměř na mizině a je jí díky nějaké administrativní kličce vpodstatě neoprávněně sebrán její dům na mořském břehu. On je hlavou rodiny, která z Íránu emigrovala do USA a je také téměř na mizině. Aby vydělali nějaké peníze, koupí v dražbě právě onen dům na pobřeží a chtějí ho prodat se ziskem. No, a v tom je problém: Ona i on ten dům potřebují, aby nebyly jejich životy zcela zničeny. Ani jeden z nich si nemůže dovolit ten dům "galantně přenechat" tomu duhému. Ani jeden z nich není svině, ale oba jsou zoufalí a zoufalí lidé občas dělají zoufalé věci.

Herecké výkony obou zmíněných jsou vynikající a režie je velmi slušná, pokud uvážíme, že jde o debut. A historie vzniku filmu je také zajímavá: Vadim Perelman emigroval z Ruska a jako zcela neznámý získal práva na zfilmování této knihy, získal Connellyovou a Kingsleyho, získal skladatele Jamese Hornera a pak tento hotový "balík" nabídl studiu, kterému nezbylo než souhlasit! Takže: Jde o opravdu dobré drama, ve kterém se (což je ve filmech dost výjimka) všichni zúčastnění téměř pořád chovají logicky a k drastickým řešením se uchylují až když to je (z jejich hlediska) jediné zbývající východisko. Jenom místy mi přišlo, že se některé scéně snaží vypadat "důležitěji" a "filosofičtěji", než by se na tento vpodstatě jednoduchý příběh slušelo.

Film ZRŮDA je natočen podle skutečné události a vypráví o skutečných osudech jisté Aileen Wuornosové, která byla od mládí prostitutkou a v pokročilejším věku se dala dohromady s jistou mladou lesbou a začala zabíjet a okrádat své kumčofty (pak ji chytli a po letech popravili). Nejzajímavější na filmu je, že hlavní roli hraje Charlize Theronová, která je známa jako velká krasavice, ale pro tento film s sebou provedla neuvěřitelnou změnu (jednak díky maskérům, jednak díky tomu, že schválně ztloustla o 15 kilo). Viz její foto z módního časopisu a foto z filmu:

Jistě to od ní chtělo velkou odvahu, že se jako sex-ikona nechala takhle proměnit, ale musím říct, že mi její herecký výkon nepřišel nijak úžasný (to spíš byla zajímavá Christina Ricciová jako její lesbická skoropřítelkyně). Film režírovala žena, pochopitelně to není žádné "příjemné pokoukání" a přišlo mi také poněkud divné, že Wuornosová je v něm podávána vpodstatě jako oběť a svině jsou ti chlapi, kteří s ní chtějí souložit a jsou jí vražděni. Je to nadprůměr, ale radši bych o těch událostech viděl dokument nebo četl knihu.

Z poněkud humornější stránky se na zločin a trest dívá komedie bratří Coenů LUPIČI PANÍ DOMÁCÍ. Film vypráví o šíleném profesorovi (Tom Hanks) a partičce jeho hodně podivných kamarádů, kteří si pronajmou sklep staré černošky, aby tam "mohli nacvičovat religiózní hudbu", ale ve skutečnosti jde o lupiče, kteří se ze sklepa chtějí prokopat do sejfu zdejšího casina. Černoška je ale problematičtější, než se původně myslelo, takže je nutno ji odstranit...

Pokud je vám to povědomé, pak jste buď viděli starý film o jehož remake jde, nebo některý z mnoha jiných filmů s podobným námětem. Nejzajímavější na téhle nové verzi je fakt, že (až do mírně morbidního konce) vůbec nepůsobí jako film bratrů Coenových a je to spíš úplně klasická, mírně nadprůměrná situační komedie. Tom Hanks snad ani nemůže být špatný a tentokrát je přinejmenším zábavný (i když mi nebylo úplně jasné, jestli ten profesor je debil nebo se pouze vydává za debila).

Z tématu "zločin a trest" vybočuje pouze čtvrtá premiéra, film PŘED SOUMRAKEM (BEFORE SUNSET). I když, i na něj by se ten motiv možná dal nějak intelektuálně naroubovat... Ethan Hawke a Julie Delpyová v něm hrají dvojici, která se setká v Paříži, devět let poté, co spolu prožili románek na jednu noc. (Technicky vzato jde o pokračování filmu BEFORE SUNRISE, který vypráví právě o tom románku před devíti lety, ale není nutné ho vidět abyste pochopili tento film.) Takže Hawke a Delpyová chodí 80 minut po Paříži a povídají si. Nepřetržitě. A to je všechno! Kromě nich ve filmu hraje asi 5 dalších herců a málokterý z nich řekne víc než tři věty. Celý film je natočen v dlouhých záběrech a v reálném čase, takže by dokonce mělo geograficky souhlasit jak se tou Paříží přesunují.

Samozřejmě, film takového typu není pro každého. Obecně tyto filmy také nejsou zrovna můj šálek čaje, ale musím říct, že v rámci žánru "dva lidi si 80 minut povídají o lásce" se asi nic lepšího a zajímavějšího než tohle natočit nedá. Tudíž pokud vám nejsou tyhle "umělečtější" filmy proti srsti, rozhodně doporučuji.

Režisérem byl Richard Linklater, který natočil třeba kultovní film DAZED AND CONFUSED a loni pro něj netypicky komerční (ale dobrou) komedii ŠKOLA RO(C)KU. Ale rozhodně vám doporučuji aspoň jeho film WAKING LIFE (u nás na videu jako SNÍM ČI BDÍM), který je něco naprosto neuvěřitelného přinejmenším po vizuální stránce (viz
trailer zde) a celkově jde o velmi zajímavý trip, pokud se zajímáte o lucidní snění, astrální cestování nebo drogy.

Premiéry týdne

Kromě výše zmíněných ještě Národní filmový archiv uvádí v jedné kopii artfilmy PLAYTIME a ABRAHÁMOVO ÚDOLÍ.

Ve zkratce...

"Když to vyšlo dvakrát, proč to nezkusit potřetí?", řekli si v Paramountu a hnáni úspěchem POSLEDNÍHO POKUŠENÍ KRISTA se rozhodli už potřetí zfilmovat DESATERO PŘIKÁZÁNÍ.

Zatímco po světě slaví úspěchy Mooreův FAHRENHEIT 9/11, Disney kontroval filmem AMERICA'S HEART SOUL, který "ukazuje Ameriku jako idylické místo plné lásky". Nevím jestli je to nějaká tisková chyba, zatraceně divná shoda náhod nebo něčí diverzní akce, ale podívejte se na jeho plakát, konkrétně na jména tvůrců!

Na Broadwayi bude uvedena muzikál na motivy filmu MONTY PYTHON A SVATÝ GRÁL: Krále Artuše bude hrát Tim Curry, Sira Robina David Hyde Pierce a Sira Lancelota Hank Azaria.

Nový SUPERMAN se opět ocitl "v limbu" poté co z tohoto projektu odstoupil režisér s úderným jménem McG (oba CHARLIEHO ANDÍLCI), pro neshody ohledně místa natáčení (Warneři chtělo australské studio, režisér chtěl skutečný New York). Jako o novém režisérovi se spekuluje o Michaelu Bayovi.

Podívejte se na tento trailer a zeptejte se spolu s autory: "How fucked up is that?"