Hlavní obsah

RECENZE: Avantgarda je progresivní ve všech dobách

Právo, Jan Šída

Díla čtyř československých meziválečných fotografů je možné vidět v opavském Domě umění. Práce mistrů avantgardy, jmenovitě Františka Drtikola (1883–1961), Jaroslava Rösslera (1902–1990), Jaromíra Funkeho (1896–1945) a Eugena Wiškovského (1888–1964), stále patří mezi nejzásadnější podněty vývoje naší fotografické scény.

Foto: katalog výstavy

Fotograf Eugen Wiškovský nahlíží věci z neočekávaných úhlů a stran (Eugen Wiškovský, Měsíční krajina, Límce - 1929).

Článek

Jestliže mluvíme v jejich případě o avantgardě, je třeba tento termín charakterizovat. Je jednou provždy svázán s něčím, co je o několik kroků napřed, co vidí věci v originálních souvislostech a vytváří něco neopakovatelného. A to navzdory změnám v prostoru i čase.

Tvorba zmíněných autorů zapadá přesně do této charakteristiky. Kurátor Vladimír Birgus nechal zarámovat všechny práce černým lemem a rozvěsil je do nekonečného prostoru bílých stěn galerie. Protože zmínění umělci pracovali především s abstraktní hmotou světla i stínu, využili toho i organizátoři. Každé dílo je ověnčeno navíc ještě stínem, který vytváří ten který předmět. Zvolený galerijní interiér se stává obřím rámem, který všechny vystavené fotografie sjednocuje do jednoho celku.

Foto: katalog výstavy

Fotograf Jaromír Funke uměl vytvořit imaginativní zátiší ( Samota a brýle, 1924).

Drtikol nechává oblé nahé ženské tělo prostupovat ostrými hranami kubistické dekorace. Svléká ženu s absolutní samozřejmostí a se stejnou samozřejmostí ji následně obléká do světel a polostínů.

Funke vytváří podobná zátiší. Pouze místo těla využívá krásy předmětného tvaru, jako jsou obyčejné brýle či žebrované hadice. Silnou stránkou Rȍsslera je smazávání rozdílu mezi ostrostí a neostrostí. Vytváří tajemno tím, že zahaluje kompozici do abstraktní fotografické mlhoviny.

Wiškovský zase nahlíží věci z neočekávaných úhlů a stran. Díky tomu předmět, o který by člověk normálně ani okem nezavadil, získává zcela překvapivé dimenze. Tuhé košilové límce a přesvětlený obrys mince najednou působí při vhodném nasvícení jako expresivní měsíční krajina.

Všichni tvůrci přistupují ke zvoleným tématům s odzbrojující kreativitou. Dokazují, že když mezi ideou a jejím zhmotněním panuje soulad, vzniká dokonalý vizuální dojem. Dokonalost by měla být stoprocentní, ale to jedno procento, které absentuje v hodnocení, vyjadřuje možnost budoucích překvapení.

Mistři české avantgardní fotografie
Dům umění, Opava, do 25. února

Celkové hodnocení: 99%

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám