Jednotlivá divadla se v metropoli prezentují inscenací podle svého vlastního výběru. Festival zahájila inscenace Boitova Mefistofela v podání pražského Národního divadla, respektive Státní opery, a z dosavadních titulů je zatím jen minimum z oblasti očekávaných diváckých hitů.

Tradičně pojaté inscenace Evžena Oněgina předvedla Štátna opera z Banské Bystrice a Janáčkovy Její pastorkyně Slezské divadlo z Opavy, Sedláka kavalíra pak Jihočeské divadlo z Českých Budějovic, které ale Mascagniho veristickou aktovku spojilo se scénickou kantátou Nyní a navždy z pera hudebního ředitele jihočeské opery Maria De Rose.

Pozoruhodným dílem byla i opera mladého skladatele Andrewa Yin Svobody Martin Středa v podání Opery Povera. Za dosavadní vrchol lze označit inscenaci Ullmannovy opery Pád Antikrista v nastudování olomouckého Moravského divadla.

Lze ocenit, že divadla z českého repertoáru volila méně uváděná díla. Svědčí o tom jak včerejší inscenace Fibichova Pádu Arkuna, kterou na festivalový program zařadilo Národní divadlo, tak i operní prvotina Bohuslava Martinů Voják a tanečnice, kterou dnes večer uvede na scéně ND plzeňské Divadlo J. K. Tyla.

Víkend bude patřit dalšímu slovenskému hostu – Štátne divadlo Košice přiveze Poulencovy Dialogy karmelitek, jež se v minulosti na festivalu již objevily v nastudování opavského souboru, a ostravské Národní divadlo moravskoslezské uvede Janáčkovu operu Výlety páně Broučkovy.

Festival pak bude pokračovat až další víkend a do 21. února představí v Praze ještě minimálně šest operních inscenací.