Bylo pro vás důležité, že s vámi vystavuje Vladimír Birgus?

Navrhli jsme kurátorce Nadie Rovderové, že budeme vystavovat společně. Není to první společná výstava. Představili jsme se takto již v New Yorku v LeicaGallery na Brodwayi, v polském Bialystoku a v loňském roku v Austria Bank ve Vídni.

Vladimír Birgus vystavuje barevné fotografie, vy černobílé. Je tento kontrast podstatou výstavy?

Ano, na pomyslném kontrastu a zároveň dialogu je idea výstavy postavená. Ještě jsme společně vymysleli, že si stanovíme sjednocující téma Dvojice.

Vybírali jste práce společně?

Každý z nás vybral fotografie a potom dal Vladimír celé výstavě konečnou formu.

Proč jste nezařadil i barevné práce?

S barevnou fotografií teprve začínám, i když v poslední době hodně fotografuji. Zatím je to ve stadiu hledání.

Proč není na výstavě vaše nejslavnější fotografie s pohřebním průvodem a hejnem kačen?

Snažil jsem se vybrat méně známé práce.

Pamatujete se, jak vznikla?

Jistě. V Těchanově se konal pohřeb tří lidí, kteří zahynuli při havárii traktoru. Chtěl jsem původně vytvořit kompozici tak, aby rakve jakoby pluly po linii horizontu. Náhodou se v zorném poli objevila i řada kačen, jdoucích v protisměru. Štěstí přeje připraveným.

Věděl jste v tu chvíli, že to bude dobrý snímek?

V tomto případě ano. Cosi zarezonovalo. Ovšem stává se také opačný případ. Člověk má dojem, že vznikla skvělá fotografie, a po vyvolání se dočká zklamání.

Působíte jako pedagog na opavském Institutu tvůrčí fotografie. Platí, že v Polsku mají v současnosti více talentů než u nás?

Poláků je čtyřicet miliónů. Stává se, že hlásící se zájemci o studium v Opavě mají za sebou už jinou vysokou školu, nejčastěji sociologii či kulturologii. Mají více zkušeností ze života.

Jakou úroveň má naše současná generace fotografů?

V každé generaci najdeme výrazné talenty, které přesahují průměr. V České republice působí osm výtvarných škol s fotografickým programem. Každý rok probíhá v Bratislavě Off festival, kde se představují mladí fotografové z Čech, Moravy i Slovenska. A vždy se tam objeví noví zajímaví mladí umělci. Mladá generace má jiný přístup k tvorbě, může tvořit svobodně.

Neničí talentovou základnu fakt, že spousta absolventů skončí jako bulvární fotografové?

Myslím, že autoři, kteří jsou skutečně kreativní a berou fotografii jako umění, se bulvárními fotografy stát nemohou.

Tvrdíte, že fotograf musí vytvářet snímky soustavně, stejně jako houslista, který cvičí každý den. Děláte to tak?

Snažím se hodně fotografovat, ale bohužel to není každý den. Mám spoustu povinností, které mi to nedovolí. Plně využívám každou volnou chvíli k tvoření.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz: