Vedle mementa světové přehlídky Expo ’58, která neoddiskutovatelně ovlivnila československé užité umění, má do konce příštího roku vyrůst Plasticarium. Domov v něm najdou stovky plastových objektů, vedle ikon designu a výjimečných uměleckých děl i banální předměty běžné potřeby.

Pocit svobody

Reprezentativní prostory Plasticaria zaplní zejména vyhlášená kolekce Philippa Decelleho, jenž se dlouhá léta věnuje sbírání věcí z materiálu ohebného jako kůže. Decelleův zájem o tento druh artefaktů odstartovala náhoda, když v roce 1987 našel u popelnice kultovní židli od slavného italského designéra Joea Colomba.

„Proti krátké paměti společnosti jsem se rozhodl bojovat tím, že začnu podobné skvosty sbírat, abych je zachránil pro následující generace,“ zmínil se v mnoha rozhovorech sběratel vyrůstající ve středostavovské belgické rodině.

„Už jako chlapec jsem miloval věci z umělé hmoty. Byly tak radikálně odlišné od nábytku ve falešném stylu Ludvíka XV, který jsme měli doma. Plast přinesl pocit svobody a optimismu,“ dodal.

Křiklavý obývací pokoj je celý z plastu.

Křiklavý obývací pokoj je celý z plastu.

FOTO: Kateřina Farná, Právo

Kromě stálé expozice z výběru Decelleho sbírky, zatím přístupné v centru belgické metropole, lze v současné době absolvovat ochutnávku v útrobách samotného Atomia. Do 25. května je ve dvou obrovských koulích k vidění výstava s názvem Oranžový sen: Umělá hmota je fantastická (1960 až 1973). Poté se vše přesune do nového Plasticaria.

Decelle vystavěl celé pokoje v oranžovo-červených tónech, aby návštěvníkům umožnil pohled na životní styl zlatých šedesátých let, jejich tvůrčí klima, liberalizaci a prosperitu stejně jako konzumnost společnosti, její utopické tendence a vzhlížení k vesmírným výšinám (třeba křesla jako vystřižená z Hvězdných válek). Plastový boom pak uťala ropná krize na začátku sedmdesátých let.

„Příchod nových materiálů znamenal rozchod s předchozími tradičními systémy,“ zdůraznil Decelle a zároveň připustil, že plast má v očích mnoha stále punc lacinosti.

Prezidentův bumerangový stůl

Milovníci moderního designu v Atomiu uvidí výtvory od Philippa Starcka, kousky od Vernera Pantona a Eera Aarnia. Za zmínku ještě stojí oranžový vinylový gramofon, ikonický úložný tubusový kontejner značky Kartell a lampa od Joea Colomba.

Za naprostou vzácnost lze považovat pracovní stůl ve tvaru bumerangu, jehož bílá varianta zdobila pracovnu francouzského prezidenta Georgese Pompidoua v bohatě zlaceném barokním interiéru Elysejského paláce.