Hlavní obsah

Designér bondovek a Star Treku: S Roddenberrym to bylo těžké

Novinky, Stanislav Dvořák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Největší filmoví nadšenci vyrážejí do Berlína na výstavu Kena Adama, který formoval vizuální stránku bondovek a dalších slavných filmů z šedesátých let 20. století.

Foto: United Artists

Kosmická stanice z filmu Moonraker

Článek

Adamův život sám nemá daleko do filmu. Narodil se v roce 1921 jako Klaus Hugo Adam, berlínský Žid, který musel brzy opustit rodnou hroudu. V Anglii vstoupil do Royal Air Force a jako válečný pilot pak na svou bývalou vlast útočil ze vzduchu.

V šedesátých a sedmdesátých letech prožil šťastné období, kdy pracoval na bondovkách či na filmu Doktor Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu. Také kreslil návrhy pro Star Trek, i když ty se ve filmech nakonec neobjevily kvůli sporům s duchovním otcem Star Treku Genem Roddenberrym.

“S Roddenberrym to bylo těžké,“ zavzpomínal 93letý Adam pro časopis Der Spiegel. „Star Trek si střežil jako vlastní dítě. Nesnášel změny. Nebyl jsem moc smutný, když ten film nakonec dali k ledu.“

Foto: United Artists

Z filmu Moonraker

Počítače designér ze staré školy nikdy neměl rád a nelíbí se mu, že herci dnes hrají sami před prázdnou zelenou stěnou.

„Je snad zelená stěna inspirující partner? Nevím. To může fungovat jen s úplně jiným přístupem k filmování. Jeden z důvodů, proč byly bondovky tak úspěšné, je to, že jsme ty obrovské sety skutečně postavili, že vypadaly tak reálně. My jsme publiku nelhali. No dobře, akorát Sean Connery ve skutečnosti nelétal s Jetpackem. To jsme raději nechali kaskadérům. Nechtěli jsme Conneryho ztratit.“

Jetpack ale nebyl vynálezem filmařů. Poradil jim to jeden bývalý americký důstojník, který věděl, že armáda skutečně takové „sci-fi“ létací mašinky vyrábí.

Reklama

Výběr článků

Načítám