Hlavní obsah

Le Corbusier modeluje své domy jako sochy

Novinky, Jan Šída

Opavský Dům umění představuje švýcarského architekta Le Corbusiera (1887–1965) jako futuristického vizionáře nové architektury. Z našeho pohledu je potěšitelné, že tento génius měl i styky s tehdejším Československem.

Foto: Katalog výstavy – Milan Pitlach

Architekt Le Corbusier ozvláštňuje mrtvou hmotu oblou křivkou.

Článek

Ve dvacátých letech minulého století navštívil Prahu, Brno a čile spolupracoval s baťovským Zlínem. V roce 1937 totiž získal zakázku firmy Baťa na realizaci pavilónu pro světovou výstavu v Paříži. Architekt měl v plánu (zakázku nakonec nerealizoval) pokrýt symbolicky podlahu tisíci šlápotami bot.

Netypické ozvláštnění fádního tématu je pro Le Corbusiera signifikantní. O svých projektech vždy hluboce přemýšlel, využíval dynamiky na první pohled mrtvé hmoty tak, aby vytvořil dojem pohybu či dokonce ladnosti.

Typickým příkladem jeho progresivity je architektonický projekt nového hlavního města indického státu Paňdžáb Chandigarhu. Organizátoři si byli významu tohoto díla v životě Le Corbusiera dobře vědomi a celou výstavu podle toho nazvali. To, co dělá architektovu tvorbu tak zvláštně nadčasovou, je originální skloubení chladné matematické věcnosti a smyslu pro poetický detail.

Obyčejné zajímavosti 

Jednoduše řečeno, Švýcar ukazuje s „mozartovskou“ lehkostí, že i obyčejný panelák může být zajímavý, ba dokonce svým nezaměnitelným způsobem krásný. Chápe, že hutná hmota betonu by při obvyklém postupu posadila dům ztěžka na zadek (jak to známe ze sídlišť éry reálného socialismu), proto ji musí vždy něčím ozvláštnit.

Například budovu městského parlamentu postavil na kontrastu dvou linií. Proti strohé hranatě krychlovité betonové mase stojí oblá křivka připomínající škuner na vlnách. Oko kolemjdoucího najednou spočine na disproporci a snaží se ji vstřebat.

O to ale právě jde – nevnímat moderní betonovou architekturu jako nevábnou masu šedé hmoty, ale jako živoucí organismus. Je dobře, že pro výstavu nafotil architekturu Chandigarhu architekt Milan Pitlach. Jeho vycvičený zrak totiž dokáže akcentovat i jemný detail, který by běžnému návštěvníkovi mohl uniknout.

K lepšímu pochopení Le Corbusierových záměrů dobře slouží také videoprojekce. Škoda že tvůrci expozice nezařadili vedle fotografií a náčrtů nebo knih také velké modely architektových staveb. Pokud bychom chtěli Le Corbusiera charakterizovat jedním slovem, bylo by to slovo vášeň. Vášeň pro touhu zhmotnit sny do reálných podob.

Může se Vám hodit na službě Zboží.cz:

Reklama

Výběr článků

Načítám