Hlavní obsah

RECENZE: Stylový návrat skupiny Stromboli

Právo, Jaroslav Špulák

Ve druhé polovině osmdesátých let byla artrocková skupina Stromboli ozdobou tehdejší československé rockové scény. Sešel se v ní především talent kytarového čarostřelce Michala Pavlíčka a výjimečný pěvecký projev Báry Basikové. Kapela tehdy natočila dvě desky, a vytvořila tak výrazné položky české hudební historie.

Foto: Warner Music

Stromboli 2014, zleva Michal Pavlíček, Jiří Veselý, Bára Basiková a Klaudius Kryšpín. Již 4. prosince zahrají v O2 areně.

Článek

Basiková a Pavlíček tvořili při vzniku kapely milenecký pár. Při nahrávání druhého alba byl už ale jejich vztah v troskách, což se mimochodem na kolekci Shutdown (1989) zejména v baladickýchskladbách projevilo. Zároveň to však znamenalo konec existence formace.

Po dlouhých pětadvaceti letech jsou Stromboli zpět. Po úspěšném comebacku klasické sestavy Pražského výběru se Michal Pavlíček rozhodl napsat pro svou druhou zásadní životní skupinu nové písničky, pozval ke spolupráci jak Báru Basikovou, tak baskytaristu Jiřího Veselého i bubeníka Klaudia Kryšpína a nahrál s nimi album Fiat Lux. Tedy Budiž světlo.

Jeho přístup byl promyšlený a evidentně správný. Zvolil hudební řeč, kterou se Stromboli prosadili na konci osmdesátých let. Basikovou přiměl k tomu, aby ve svém výrazu opět našla onu krásnou naivitu, naléhavost i hebkost, jimiž ohromovala již před lety, sám si pak do skladeb vměstnal leckdy velice jiskřivá kytarová sóla, která jsou v dnešním pojetí moderního rocku sice přežitkem, k rukopisu Stromboli nicméně patří.

Všechny písničky na albu jsou pečlivě zaranžované, zvukově ošetřené tak, aby navazovaly na první období kapely, a ctí také tehdejší atmosféru nahrávek. Nejlépe je to patrné hned v úvodní skladbě Tetování, stejně tak v sychravě studené Katově pomocnici a písni Tesáky, která má hardrockový tah a Pavlíčkova kytara v ní nabízí jeden z nejjasnějších a nejpřirozenějších riffů současnosti.

Ve své druhé polovině album už spíše domodelovává novou tvář Stromboli. Jako by v posledních pěti písničkách šlo spíš o to potvrdit současnou hudební řeč, k čemuž slouží i poněkud dlouhá Já bloudím ráda i závěrečná až příliš „obyčejná“ balada Post scriptum.

Tuto nevyrovnanost desky ale zastiňují texty. Zvolit si jako jejich autory Vlastimila Třešňáka a koneckonců i Petra Kolečka byl Pavlíčkův šťastný tah. Verše „vždyť miluji tě tak... že k tomu žádné Lásky není třeba“ nebo „Kousnou u kotníků, k lýtkům se derou, ústa lichotníků nejvíc žerou“ nejsou totiž v českých textech vůbec obvyklé.

Korunují album, které prokazuje Pavlíčkův talent, potvrzuje jeho rukopis a rozhodně praví, že dobrá hudba je nadčasová.

Stromboli: Fiat Lux
Warner Music, 48:14

Celkové hodnocení 80 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám