Na každém kroku objevoval památky antické minulosti, které pečlivě studoval a kreslil. Snaha zachytit tyto ruiny ho přivedla ke grafice. Jeho tisky zobrazující budovy klasického a poklasického Říma významně přispěly k slávě města, k rozvoji klasické archeologie i k růstu neoklasicistní hnutí v evropském umění.

V Praze vystavené grafické listy pocházejí z fondu Národní galerie a doplňují je zápůjčky z Arcidiecézního muzea v Kroměříži, Moravské galerie v Brně, Moravské zemské knihovny v Brně, Uměleckoprůmyslového musea v Praze a z českých soukromých sbírek. V kompletnosti je tak poprvé dokumentován fond Piranesiho díla v České republice, což pečlivě zaznamenává i katalog připravený Blankou Kubíkovou za spolupráce s předními českými odborníky na italské baroko.

Výstava krok za krokem dokazuje, že Piranesi dokázal vystihnout monumetalitu antiky, její harmonii a klasickou vyrovnanost. Podařilo se mu to lépe než moderním fotografům, protože ve svých grafikách mohl uplatnit netradiční úhly pohledů, využít tvůrčím způsobem perspektivu, ale dát prostor i značné představivosti a vášnivosti. Občas chtěl naznačit, že umění starých Římanů odolá věkům. Ruiny často prorůstají kořeny stromů, ale památkám to nic neubírá na jejich estetickém působení. Kromě Říma zachytil antické Tivoli, dórské chrámy v Paestu a řadu dalších míst.

Grafik však nebyl jen pečlivým dokumentaristou. Výstava odhaluje i jeho jinou - odvrácenou tvář. Ukázky z cyklu Žaláře nabízejí umění téměř podobné Goyovým hrůzným vizím. Jsou to architektonické kulisy, ve kterých by se daly natáčet horory. Expresivita těchto děl inspirovala spisovatele Victora Huga, Honoré de Balzaka nebo Charlese Baudelairea.

Piranesiho odkaz je trvale platný a dotýká se jak autentické věcnosti, tak lidské fantazie a jejích temných stránek, což v něčem předznamenává surrealismus.

Piranesi: Geniální grafik italského baroka
Clam-Gallasův palác Praha, do 1. 2. 2015, denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin

Celkové hodnocení: 80 %