Již den před otevřením festivalu zahájila v Brně svůj program mezinárodní konference Opera Europe. Ve čtvrteční diskusi u kulatého stolu, která se zabývala současným inscenováním Janáčkových oper, vystoupili režiséři Robert Carsen, David Pountney a David Radok.

Režisér David Radok je spolu s dirigentem Marko Ivanovićem i autorem páteční festivalové premiéry inscenace Janáčkovy opery Věc Makropulos, kterou nastudoval se souborem brněnského Národního divadla z historicky prvního kritického vydání partitury této opery.

Opera Graz přiveze na festival inscenaci opery Její pastorkyňa v režii Petera Konwitschného.

Opera Graz přiveze na festival inscenaci opery Její pastorkyňa v režii Petera Konwitschného.

FOTO: Werner Kmetitsch, ČTK

Další domácí janáčkovské inscenace přivezou do Brna operní soubory z Prahy a Ostravy. Pražské Národní divadlo uvede operu Příhody lišky Bystroušky v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Roberta Jindry. Uvedení doprovodí výstava k devadesátému výročí od prvního uvedení tohoto díla.

A svou Bystroušku připravila i Komorní opera JAMU pod taktovkou Nikol Kraft a v režii Davida Kříže. V Divadle na Orlí uvede tuto operu v komorní verzi, kterou v roce 1998 vytvořil anglický skladatel Jonathan Dove. Ostravské Národní divadlo moravskoslezské se festivalu zúčastní s inscenací málo uváděné Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy, jejíž režie se ujalo populární duo SKUTR (Martin Kukačka a Lukáš Trpišovský) a u dirigentského pultu stane opět Robert Jindra.

Ze zahraničních inscenací Janáčkových oper zahrnuje festivalový program dvě nastudování Její pastorkyně. První v podání rakouské Opery Graz režíroval Peter Konwitschny, druhou pak zahraje Chorvatské národní divadlo ze Záhřebu. Obě budou jistě zajímavým a domácí tradicí nezatíženým pohledem na ve světě nejhranější Janáčkovu operu.

Program festivalu obsahuje samozřejmě i řadu koncertů, na nichž bude znít i komorní, symfonická a sborová hudba Leoše Janáčka i jemu blízkých skladatelů.  Festival uzavře 29. listopadu slavnostní provedení Janáčkovy Glagolské mše a kantáty Věčné evangelium na Stadiónu Kounicova, kde měla v prosinci roku 1927 Glagolská mše svou premiéru. Posluchači závěrečného festivalového koncertu ji uslyší v původní verzi z roku 1927 před úpravami, které Janáček do díla dodatečně vložil.