Festival zahájí 21. listopadu ve Stavovském divadle inscenace hamburské scény Thalia Theater Fronta - Na západní frontě klid, která je příspěvkem k výročí 1. světové války. Režisérem inscenace je Luk Perceval, který v roce 2000 uvedl v rámci festivalu v Praze skvělý mnohahodinový scénický maratón z textů Shakespearových historických her nazvaný Schlachten! / Do krve!

Berlínské Divadlo Maxima Gorkého uvede v Divadle v Dlouhé hru Sibylle Bergové Co je venku, do toho mi nic není v režii Sebastiana Nüblinga pro čtyři herečky. Koprodukční inscenaci přiveze berlínská skupina She She Pop, která se v Praze také již objevila. Na rozdíl od prvního hostování se členky skupiny objeví na jevišti tentokrát nikoli se svými otci, ale s matkami. Inscenace Svěcení jara - Jarní oběti je inspirována Stravinského hudbou a zabývá se otázkou ženské oběti v rodině a ve společnosti. Vznikla ve spolupráci s festivalem Akcent a Divadlem Archa, kde bude také uvedena.

Samotnému festivalovému programu předcházely dva prology - první se odehrál již začátkem října na Nové scéně Národního divadla uvedením dokumentární hry drážďanské Bürgerbühne Můj spis a já v rámci projektu Paralelní životy - 20. století očima tajných služeb.

Druhým prologem byla návštěva inscenace Nehody vídeňského Burgtheateru a režisérky Andrey Brethové. Montáž krátkých výstupů na texty Camiho, Courtelina a Charmse byla rakouskou kritikou označena jako nejvtipnější zázrak sezóny, z pohledu zahraničního diváka se ale jevily jako vtipné jen jednotlivé scény, jako celek inscenace působila roztříštěně a bez jednotícího tematického svorníku.

Zahajovací festivalová inscenace Fronta - Na západní frontě klid je příspěvkem k stoletému výročí 1. světové války.

Zahajovací festivalová inscenace Fronta - Na západní frontě klid je příspěvkem k stoletému výročí 1. světové války.

FOTO: Armin Smailovic

I letos bude v Praze uvedena německojazyčná inscenace z Lucemburska, a to Svatojánská noc Davida Greiga a Gordona McIntyrea, kterou přiveze Les Théâtre de la Ville de Luxembourg. Dramatizaci románu Jonathana Litella Laskavé bohyně v režii Antonia Latelly uvidí diváci v provedení vídeňského Schauspielhausu.

Závěr festivalu pak bude patřit Münchner Kammerspiele s inscenací Gasoline Bill, v níž se autor i režisér René Pollesch formou citací z filmů, teorie psychoanalýzy a úvah o nesnesitelné složitosti bytí ptá po možnostech politického jednání v 21. století.

Zajímavé budou i oba domácí festivalové příspěvky. Cenu Josefa Balvína za nejlepší inscenaci německojazyčného textu tentokrát získala skupina Tygr v tísni za projekt Meyrink, Nováková, Kubák: Golem Štvanice. Projekt bude prezentován na Štvanici formou videoinstalace. Druhým českým vstupem do německy hovořícího festivalu se stane inscenace Dechovka divadla VOSTO5 v režii Jiřího Havelky, která využívá prostoru malostranského hostince Baráčnická rychta k evokaci zážitku z poválečného dramatického vyrovnávání vztahu Čechů a Němců.

Kromě už tradičních diskusí publika s herci a tvůrci představení se uskuteční i výstava Stejné barvy, která v Novoměstské radnici předvede to nejzajímavější ze současné plakátové tvorby německojazyčného divadla.