Hlavní obsah

Ivo Kahánek exceloval s Berlínskou filharmonií na zahájení festivalu R. Firkušného

Právo, Vladimír Říha

Druhý ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného zahájila v sobotu ve zcela vyprodané pražské Smetanově síni Obecního domu Berlínská filharmonie. Za řízení Sira Simona Rattlea uvedla v úvodu Klavírní koncert Inkantace Bohuslava Martinů s naším sólistou Ivo Kahánkem. Po přestávce zazněla slavnostně k výročí pádu železné opony 1989 Symfonie č. 9 d moll Ludwiga van Beethovena s Odou na radost.

Foto: PJ-Ivan Malý

Sir Simon Rattle a Ivo Kahánek s Berlínskou filharmonií v Praze zahráli Bohuslava Martinů

Článek

Berlínská filharmonie navštívila Prahu po roce a půl od loňského prologu Pražského jara a její letošní turné zahrnuje kromě Prahy i Varšavu a Budapešť jako důležitá města přelomových událostí před 25 lety. V každém z nich přibírá k stěžejnímu programu Beethovenovy Deváté i dílo hostícího národa a bylo štěstím, že pro Prahu vybral šéfdirigent Simon Rattle (přicestoval výjimečně bez manželky Magdaleny Kožené, která má vlastní turné), známý příznivec české hudby, právě zmíněné dílo Bohuslava Martinů. Navíc ho před týdnem uvedli spolu s Ivo Kahánkem několikrát v Berlíně, takže klavíristův debut se světovým orchestrem byl rozsáhlejší.

Kahánek, vítěz soutěže Pražského jara 2004, Martinů koncert již hrál v srpnu 2007 v Londýně s BBC Symphony Orchestra na BBC Proms a je velkým propagátorem díla z roku 1956, které právě náš velký exilový pianista Rudolf Firkušný premiéroval. Martinů skladbu psal po třech svých klavírních koncertech spíše jako netypickou symfonickou fantazii, jež svým dalším názvem Inkantace (Zaříkávání) se přibližuje kouzlu a magii. A kouzelné Kahánkovo podání málo hrané dílo důkladně rehabilitovalo. Je třeba vedle sólistova výkonu - chytila zejména druhá věta, kde Kahánek citlivě stupňoval drama v ní obsažené - zmínit i úžasný výkon orchestru, zcela v intencích skladatele s velkou rolí bicích, harfy (umístěné netradičně vepředu po pravici dirigenta) a dalšími efekty. Rattle Martinů porozuměl důkladně a mezinárodní složení orchestru se jeho nárokům citlivě přizpůsobilo, takže nadšení bylo veliké a přinutilo Kahánka k přídavku. Byla jím ulehčenější Mendelssohnova Píseň beze slov.

Pozvolná a detailní gradace

Po přestávce Devátá symfonie Beethovena přispěla dokonalým provedením k velkému dopadu emocí z výročních událostí těchto dnů. Rattle ji vygradoval velice pozvolně a detailně a zaujal moment nástupu ztišených kontrabasů při Ódě na radost. Ve výkonu kvarteta pěveckých sólistů předčily tentokráte ženy Sally Matthews (soprán) a Bernarda Fink (alt) méně známé a někdy ve zvukové mase méně výrazné muže Christiana Elsnera (tenor) a Hanno Müller-Brachmanna (basbaryton). Tradičně uchvátil skvěle připravený Pražský filharmonický sbor vedený Lukášem Vasilkem.

Festival Rudolfa Firkušného pokračuje v neděli recitálem Jitky Čechové v pražském Rudolfinu (Beethoven, Smetana), ve čtvrtek zahraje Francouz Pierre-Laurent Aimard  (tamtéž s J. S. Bachem) a zakončí ho v sobotu 22.11. Ital Giovanni Bellucci s Lisztem a Chopinem, vždy od 20 hodin.

Reklama

Výběr článků

Načítám