Přelomové je zahájení německým rozhlasovým orchestrem z Hamburku, poprvé v historii tak němečtí hudebníci na Pražském jaru zahrají Smetanovu Mou vlast pod taktovkou Thomase Hengelbrocka.

Dvakrát vystoupí Petrohradská filharmonie s díly Dmitrije Šostakoviče a dirigentem Jurijem Těmirkanovem. Přijede i proslulý německý modernista Heiner Goebbels, uvede s orchestrem Berg scénicky své Písně o prožitých válkách.

„Trochu navazujeme na první ročník festivalu v roce 1946, který byl věnován hlavně umělcům vítězných mocností. K sedmdesátému výročí zahajují poražení, a zakončí vítězové,“ řekl ředitel festivalu Roman Bělor s tím, že akci zakončí britští Královští filharmonici z Liverpoolu s ruským dirigentem Vasilijem Petrenkem.

Další dramaturgickou linií ročníku bude větší zastoupení velkých orchestrů. Kromě jmenovaných přijedou i orchestry z Budapešti a Říma. Vůbec poprvé bude v Praze dirigovat Brit italského původu Sir Antonio Pappano. Bude uvedeno i několik českých premiér, speciálního koncertu se dočkají příznivci filmové hudby. Úspěšná novinka letošního ročníku Víkend komorní hudby bude mít své pokračování. Z mladých pěvců uslyšíme Adama Plachetku, Kateřinu Kněžíkovou, Hanu Blažíkovou a další.

Klavírními hvězdami ročníku budou Murray Perahia a Marie Joao Pires, mezi houslisty James Ehnes, Julian Rachlin a Vilde Frangová. Česká filharmonie a Pražští symfonikové FOK vystoupí s dvěma programy, FOK představí i svého nového šéfa Fina Pietari Inkinena.

Kuriozitou bude v cyklu Staré hudby první hostování japonského Bach Collegia, z menších komorních ansámblů přijedou i Orchester Wiener Akademie a berlínská Akademie pro starou hudbu.

Změny v soutěžích a v dramaturgovi

Dvě velké změny prodělal festival organizačně. Z velké části se proměnila Stálá soutěžní komise, která zajišťuje festivalovou soutěž. Odstoupili Jiří Hlaváč, Zuzana Růžičková, Václav Riedlbauch a Ivan Klánský. Na jejich místa přišli mimo jiné klavírista Martin Kasík, předsedou je cellista Michal Kaňka. Příští rok květnový festival předchází soutěž flétnistů a klarinetistů.

Z festivalu odchází i dosavadní dramaturg festivalu Antonín Matzner. „Vlastně jsme ani stálého dramaturga neměli,“ tvrdil Bělor. „Antonín Matzner byl jen konzultant a po jeho odchodu do důchodu bude dramaturgii festivalu zajišťovat umělecká rada Pražského jara v čele s Jiřím Bělohlávkem.“

Prodej lístků na nový ročník bude zahájen 12. prosince v 10 hodin na internetu i v pokladnách, ceny jsou v rozmezí od 500 do 3 900 Kč.