FILMY SEKCE JINÝ POHLED

Avanim Avanim
Izrael, Francie, 2004 110 min.
Režie: Raphaël Nadjari
Michale Shemiová bydlí v Tel Avivu, je vdaná, má malé dítě a pracuje v otcově firmě, ale život v ortodoxní židovské rodině plné zákazů jí připadá jako vězení. Jen nakrátko nachazí útěchu v náručí milence.  
Raphaël Nadjari narozený v Marseille svůj zatím poslední film Nadjari natočil v Izraeli  Svůj debut  The Shade natočil v roce 1999 v New Yorku (film byl vybrán pro MFF v Cannes). Druhý snímek s názvem I Am Josh Polonski´s Brother (2001), měl premiéru v Berlíně na Fóru mladého filmu. Newyorskou trilogii završil snímek Apartment #5C (2002) prezentovaný v Cannes.

 

CQ2 CQ2 (seek you too)
Francie, 2004 100 min.
Režie: Carole Laure
Sedmnáctiletá Rachel nachází nový smysl života díky modernímu tanci. Instinktivně ně totiž následuje tanečnici Jeanne, která je ochotna i schopna pomoci jí tak, aby dala podobu svým pochybnostem, depresím i nadějím.
Carole Laureová  hrála ve 40 filmech. Její celovečerní scenáristický a režijní debut Marie a její synové (2002), v němž si zahrála hlavní roli, byl uveden loni na MFF v Karlových Varech.

 

Divočáci z předměstí I cinghiali di Portici
Itálie, 2003 85 min.
Režie: Diego Olivares
Neorealistický pohled na život v nápravném zařízení pro mladistvé v dnešní Itálii. Film je natočen dokumentaristickou metodou. Představitelé v něm vesměs hrají sami sebe. Film  je debutem režiséra.

 

Donau, Dunaj, Duna, Dunav, Dunarea Donau, Dunaj, Duna, Dunav, Dunarea
Rakousko, 2003 89 min.
Režie: Goran Rebić
Téměř odysseovské vyprávění o lodi, jejíž jméno je obsaženo v titulu nevšedního snímku Gorana Rebiće, zachycuje osudy čtyř členů posádky a trojice pasažérů během plavby po Dunaji z Vídně až k ústí do Černého moře. Tak jako válka poznamenala města na břehu v Srbsku a Chorvatsku, tak minulost poznamenává úděl protagonistů.
Rebić začínal jako dokumentarista. Hraným debutem bylo rodinné drama Jugofilm (1996), uvedené na MFF v Karlových Varech 1997.

 

Horempádem 2 ryk og en aflevering
Dánsko, 2003 95 min.
Režie: Aage Rais-Nordentoft
Film o nejdůležitějších věcech v životě tří dánských teenagerů - o fotbalu, dívkách a kamarádství.
Celovečerním hraným debutem Aage Rais-Nordentofta je film pro děti Anton (1996). Film Horempádem je jeho třetím hraným filmem. Natočil i dokumentární drama o dospívajících Tser og drengerve (1998) a dokument Operation Bilka (2002) o dánských vojácích v jednotkách Spojených národů na Balkáně.  

 

Chlapec k pomilování Love That Boy
Kanada, 2003 85 min.
Režie: Andrea Dorfman
Phoebe je zvídavá premiantka, která jde svým spolužačkám na vysoké značně na nervy. Její seznam je plný zájmových činností, ale na to nejdůležitější zapomíná - na lásku. A když se konečně zamiluje, má to jedinou vadu. Jejímu Fraserovi je teprve čtrnáct.
Andrea Dorfmanová režírovala vlastní krátké experimentální snímky. V roce 1998 debutovala středometrážním titulem Swerve. Pak režírovala dokumentární drama Nine. Svůj první celovečerní film Parsley Days natočila v roce 2000.

 

Chokher Bali Chokher Bali
Indie, 2003 145 min.
Režie: Rituparno Ghosh
Mladá vdova Binodini přichází do bohaté kalkatské rodiny, kde se setkává s lehkomyslným Mahendrou, s jeho naivní ženou Ašalatou a s rodinným přítelem Beharim. Odmítá přijmout tradiční vdovský úděl, čímž spustí osudovou hru. Snímek, odehrávající se v Bengálsku v letech 1902 až 1905, je již druhá adaptace románu R. Thákura.
Rituparno Ghosh během dvanácti let natočil deset celovečerních snímků, v nichž se věnuje převážně ženským hrdinkám a rodinným problémům. Již dvakrát se jeho díla objevila v Karlových Varech: v roce 1998 byl v soutěži uveden snímek Dahan (Oheň, 1997) a v roce 2000 v sekci Jiný pohled film Bariwali (Paní domu, 1999).

 

Chuť čaje Cha no aji
Japonsko, 2003 143 min.
Režie: Katsuhito Ishii
To, že se každodenní existence rodiny Harunových odvíjí v lásce a poklidu, vůbec neznamená, že je nudná. Skutečnost a představy se v jejím životě mísí s opojnou lehkostí vůní stoupajících z čajového šálku. Co si rodina počne, když si strýc - úspěšný autor "manga" příběhů - přeje k narozeninám něco zvláštního?
Kacuhito Išiise pohybuje mezi hraným a animovaným filmem. Spolupracoval na animované sekvenci Tarantinova snímku Kill Bill. Pro animované vstupy ve filmu Cha no aji (Chuť čaje) využil služeb Takešiho Koikea, který se podílel na Animatrixu. V roce 1994 režíroval svůj celovečerní debut A Samehada otoko to momodžiri onna (Shark Skin Man and Peach Hip Girl, 1998), inspirovaný manga komiksem.

 

Jedeme dál Keep on Rockin´
Japonsko, 2003 109 min.
Režie: Kazuyuki Morosawa
Eiji je rockový zpěvák, ale jeho kapela stagnuje, až nakonec přijde o smlouvu. Slávou zhýčkaný mladík se vrací k rodičům a zjišťuje, že jeho otec umírá a rodinná továrnička je na zavření. Setkání se smrtí v něm probudí novou touhu skládat a také se musí rozhodnout, co chce dělat dál.

 

Let naslepo Blind Flight
Velká Británie, 2003 92 min.
Režie: John Furse
Příběh natočený podle skutečné události. Roku 1986 byl v Libanonu muslimskými fundamentalisty unesen irský učitel angličtiny Brian Keenan a na svobodu byl propuštěn až téměř po pěti letech věznění.
Let naslepo je prvním hraným filmem Johna Furseho, který se věnuje především dokumentům a od roku 1990 také psaní scénářů.  

 

Míjení Lu Cheng
Čína, 2004 112 min.
Režie: Lu Cheng
Cesty jsou čínskou variantou road-movie a putování dvojice mladých lidí je pro režiséra příležitost sestavit z početných úlomků a detailů skutečnosti působivý portrét dnešní Číny. Film, který byl uveden mimo soutěž v Cannes, je celovečerním debutem režiséra.

 

Na jih od mraků Au sud des nuages
Francie, 2003 78 min.
Režie: Jean-François Amiguet
Elegické road movie o starém farmáři ze švýcarských hor a o jeho výletu do Číny. Parta horalů vyráží každý rok na "pánskou jízdu", která bude letos mimořádně dlouhá. Jeden z nich totiž přišel s nápadem vydat se vlakem přes Berlín, Moskvu a Ulánbátar až do čínského Pekingu. Cena poroty mladých na MFF v Locarnu 2003.
Jean-François Amiguet je etablovaný režisér a scenárista, který natočil filmy Alexandre (1983, scénář, režie, produkce), La Méridienne (Polední siesta, 1988; scénář a režie) a L'Ecrivain public (Veřejný písař, 1993, scénář a režie).

 

Národ bez žen Matrubhoomi
Indie, Francie, 2003 98 min.
Režie: Manish Jha
Šokující informace o drastickém poklesu ženské populace v Indii vinou vražd novorozených holčiček, které jsou pro tradiční společnost přítěží, se stala základem hořce ironické vize venkovské společnosti, která se musí obejít prakticky bez žen. Svatba dívky Kalki s pěticí bratrů nevrací životu přirozený řád, ale naopak rozpoutá orgie násilí a ponižování. Film získal v loňském roce Cenu diváků v Soluni a Cenu FIPRESCI v Benátkách. Jde o celovečerní debut režiséra.

 

Padlí andělé Falling Angels
Kanada, 2003 101 min.
Režie: Scott Smith
Příběh rodiny Fieldových se odehrává v 60. letech minulého století. Otec je tyran, který terorizuje nejen svou ženu, jež už dávno všechno vzdala, ale hlavně své tři dcery. Lou, Sandy a Norma se každá po svém snaží vymanit z nefungující rodiny, poznamenané dávnou tragédií.
Falling Angels je druhý hraný film Scotta Smithe. Jeho hraný debut Rollercoaster (1999) byl oceněn jako nejpopulárnější kanadský film na festivalu ve Vancouveru.   

 

Příběh o uplakaném velbloudovi Die Geschichte vom weinenden Kamel
Německo, Mongolsko, 2003 91 min.
Režie: Byambasuren Davaa, Luigi Falorni
Je jaro a rodina mongolských pastevců kočujících v poušti Gobi očekává přírůstek do stáda velbloudů. Mládě při porodu téměř zahyne a protože je to albín, samice jej nechce přijmout a krmit. Jedinou nadějí na přežití je starobylý hudební rituál. Snímek dostal Bavorskou filmovou cenu 2004 za nejlepší dokument.

 

Salto do života Somersault
Austrálie, 2004 106 min.
Režie: Cate Shortland
Dospívání zdaleka nemusí být nejkrásnějším údobím života. Šestnáctiletá Australanka Heidi se o tom přesvědčuje na každém kroku, když se rozhodne, že podstatné životní hodnoty bude hledat docela sama. Jde o celovečerní debut režisérky, jejíž všechny čtyři krátkometrážní dokumenty dostaly ceny.

 

Sněhové vločky Danehaye rize barf
Írán, 2003 75 min.
Režie: Ali-Reza Amini
Nedaleko opuštěného lomu žijí v polorozpadlém domku dva osamělí muži, jejichž svět tvoří ty nejjednodušší a nejprostší věci - nalezený psík, silueta ženy na vzdálené cestě či sněhové vločky, které se tiše snášejí k zemi. Film dostal Zvláštní uznání na MFF v Locarnu 2003.
Sněhové vločky je druhým celovečerním filmem Aminiho, který natočil na dvacet dokumentů a krátkých filmů. Jeho hraný režijní debut Letters in the Wind (2002) vyprávěl o životě vojáků na íránských hranicích. 

 

Střelci a neviňátka Cowboys and Angels
Irsko, Německo, 2003 90 min.
Režie: David Gleeson
Dvacetiletý Ir Shane Butler, který má výrazné malířské nadání, se přestěhuje do Limericku, kde je umělecká škola. Bydlí v podnájmu s Vincentem Cusackem a stanou se z nich nerozluční kamarádi. Shane se zamiluje do půvabné Gemmy, zaplete se do obchodu s drogami, ale včas si uvědomí, čeho chce v životě skutečně dosáhnout. Jde o celovečerní debut režiséra, který natočil řadu krátkých snímků.

 

Šílenství lásky Amorfú
Itálie, 2003 90 min.
Režie: Emanuela Piovano
Mladá lékařka psychiatrické kliniky prožívá zvláštní vztah s jedním z pacientů.
Emanuela Piovanová patří ke skupině avantgardních italských filmových autorů, kteří založili Turínskou školu, v jejímž rámci realizovala několik videofilmů. Zabývá se v nich  převážně problematikou ženy a jejích omezení. Před Šílenstvím lásky natočila snímky Le rose blu (Modré růže, 1989), L'aria in testa (Vzduch v hlavě, 1992), a Le complici  (Spiklenkyně, 1998).

 

To druhé L' Autre
Francie, Švýcarsko, 2003 87 min.
Režie: Benoit Mariage
Claire je těhotná, ale když zjistí, že čeká dvojčata, situaci psychicky nezvládne. Podrobí se zákroku, který však poznamená její doposud šťastné manželství. Cena SIGNIS a Zvláštní cena poroty na MFF v Amiensu 2003.
Benoît Mariage první hraný snímek Les convoyeurs attendent (Poštovní holubi čekají) natočil v roce 1999. Film byl nominován na Césara a promítán na MFF Karlovy Vary 1999.  Předtím natočil celou řadu dokumentů.

 

Únik L' Esquive
Francie, 2003 117 min.
Režie: Abdellatif Kechiche
Patnáctiletý Krimo žije jako jiné rodiny arabských přistěhovalců  na pařížském předměstí a jeho život  nemá žádnou perspektivu. Díky spolužačce Lydii však poznává svět divadla a zároveň prožívá svou první lásku. Život na předměstí je ale tvrdý a oboustranná etnická nevraživost je tu na denním pořádku. Problémem nejsou jen bitky gangů, ale také vynucené sňatky.
Scenárista a režisér Abdellatif Kechiche začínal v roce 1984 jako herec. Jako režisér debutoval filmem La faute Voltaire (2001), L'esquive je jeho druhý celovečerní titul."

 

Vzpomínky na vraždu Sarinui chueok
Korea, 2003 127 min.
Režie: Bong Joon-ho
V jihokorejském městečku Hwa-Sung došlo v letech 1986 - 1991 k sérii brutálních znásilnění a vražd. Vrah deseti žen nebyl nikdy dopaden, přestože v průběhu vyšetřování bylo zadrženo tři sta podezřelých a do pátrání se kromě týmu kriminalistů postupně zapojilo na 300 000 policistů. K případu, který dlouho děsil korejskou veřejnost, se po letech vrátili filmaři.
Bong Joon-Ho debutoval v roce 1999 hraným filmem Pes, který štěká, nekouše, který byl uveden v rámci retrospektivy Nový korejský film v Karlových Varech v roce 2001.

 

Wild Side Wild Side
Francie, Belgie, Velká Británie, 2003 94 min.
Režie: Sébastien Lifshitz
Příběh tří postav na okraji společnosti, jaké tvoří současný kolorit života velkoměst. Stéphanie je dvaatřicetiletá transsexuální prostitutka. Svou malou garsonku v Paříži sdílí se svým milencem Jamelem a Michailem, nelegálním ruským imigrantem. Jednoho dne je nečekaně nucena změnit prostředí. Na letošním MFF v Berlíně film získal Cenu Manfreda Salzbergera a Cenu Teddy.
Sébastien Lifshitz uspěl na mezinárodní scéně romantickým příběhem Presque rien (2000,  uveden na 40 festivalech). Dále natočil filmy La traversée (2001) a Wild Side (2003). 

 

Whisky Whisky
Urugvay, Argentina, Španělsko, Německo, 2004 95 min.
Režie: Juan Pablo Rebella, Pablo Stoll
Tři staří, navzájem si cizí lidé přijmou na několik dní pravidla hry na rodinu a dostávají se tak do humorně absurdních situací, autory zpracovaných s pochopením a soucitem. Film získal na letošním MFF v Cannes Cenu FIPRESCI a Cenu poroty sekce Jiný pohled.
Juan Pablo Rebella a Pablo Stoll se seznámili na univerzitě v Montevideu. Společně napsali a natočili animovaný seriál s názvem El service. V roce 2001 ve vlastní produkci s minimálními náklady realizovali film 25 wattů, oceněný na mnoha festivalech a promítaný v sekci Fórum nezávislých na MFF KV v roce 2001. Jejich další snímek Whisky slavil letos úspěch v Cannes.

 

Země a popel Khakestar-o-khak
Francie, Afganistán, 2004 110 min.
Režie: Atiq Rahimi
Putování starce a jeho malého vnuka pustou, ale nádherně fotogenickou krajinou severního Afghánistánu, rozvráceného a zničeného válkami, jež trvaly 23 let a dosud neskončily.
Atiq Rahimi odešel v roce 1984 do Pákistánu a poté získal politický azyl ve Francii. V letech 1992 až 1995  natočil pro francouzskou televizi několik dokumentů. Svůj první román Terre et cendres (Země a popel), který byl v roce 2000 vřele přijat francouzskou kritikou, autor přenesl na plátno.

 

Život potom Afterlife
Velká Británie, 2003 104 min.
Režie: Alison Peebles
Kenny Brogan natáčí reportáž, která by mu mohla přinést velký profesionální úspěch, a proto se mu vůbec nehodí matčina žádost, aby si na pár dní vzal na starost svou retardovanou sestru Robertu. Kenny nemá chuť dělat dívce chůvu a matka musí řešit otázku, co bude dál. Jde o celovečerní debut režisérky, který získal Cenu diváků na loňském edinburgském filmovém festivalu.

 

Žízeň Atash
Izrael, Palestina, 2004 110 min.
Režie: Tawfik Abu Wael
Abu Shukri už deset let obývá primitivní usedlost ve vyprahlém údolí, kde s manželkou, dvěma dcerami a synem našel obživu jako uhlíř. Když chce zavést do domu vodovod, mimoděk dá frustrovaným dětem signál, že věci nemusejí být stále stejné a že se mohou změnit.
Tawfik Abu Wael v roce 2001 realizoval hodinový dokument Waiting for Salleh El-din, který zaujal na festivalu v Tel Avivu a na mezinárodních festivalech v Mnichově, Montecatini a v Paříži. Jeho zatím poslední film Žízeň byl uveden v Mezinárodním týdnu kritiky letošního MFF v Cannes, kde získal cenu FIPRESCI.