Kreissl se narodil 13. dubna 1924 v Děkově u Rakovníka. Odešel do Německa a usídlil se trvale v Mnichově, kde se v roce 1963 stal ředitelem aukčního domu Weinmüller - Neumeister. Při svém povolání starožitníka se sám věnoval sběratelství a stal se uznávaným znalcem mimoevropského umění.

Jeho zájem se soustředil na anatolské koberce, orientální umění Dálného východu a na tradiční africké umění. Svých značných odborných znalostí i estetického citu využil k tomu, aby z platu, který nebyl nijak mimořádný, pořídil mimo jiné kolekci jednoho tisíce "negerských" plastik, která ve Veletržním paláci zabrala celé jedno patro.

"Dodnes nechápu, kde tato díla Kreissl skladoval. V Mnichově nemá žádnou vilu, ale pouze větší byt," řekl Právu historik umění Ladislav Kesner starší, kterého se sběratelem pojí letité přátelské vztahy a jenž jako kurátor výstavu připravil.

Lepší než výstava v Louvre

Výběr z africké kolekce byl už představen před dvěma roky na Pražském hradě, ale až nyní může divák s úžasem obdivovat, co všechno se Raineru Kreisslovi podařilo nakoupit a v jakém nepřeberném množství.

Výrazně se na vyznění celé expozice podílel výtvarník Stanislav Kolíbal, který s minimálními prostředky a s využitím paneláže po předchozí výstavě vytvořil instalaci, jež je působivější a výtvarně zajímavější než supermoderní expozice neevropského umění, která byla před několika roky otevřena s velkou slávou v pařížském Louvre. Řada plastik i masek se tu opakuje v typech a typologických řadách, ale právě Kolíbal dokázal každé vystavené dílo pojednat individuálně a zdůraznit jeho výtvarnou jedinečnost.

Krok za krokem sledujeme tvorbu jednotlivých kmenových oblastí černé Afriky a obdivujeme řemeslnou dovednost řezbářů, jejichž tvorba byla kdysi označovaná za "primitivní". Byli to však umělci jako Henri Matisse nebo Pablo Picasso, kteří pro Evropany objevili vysokou uměleckou hodnotu artefaktů, které se do té doby sbírali jen jako etnografické zajímavosti či kuriozity.

Ostatně právě proto je celá kolekce tzv. "negerského" umění instalována ve Veletržním paláci v sousedství klasiků moderního umění, pro něž se inspirace Afrikou stala jedním ze zdrojů na cestě k avantgardním výbojům.

Rainer Kreissl už v roce 1994 daroval pražskému Náprstkovu muzeu přes tisíc anatolských koberců. Sběratelovu velkorysost následovala i Národní galerie - celou kolekci afrického umění si návštěvníci mohou ve Veletržním paláci prohlédnout do 18. září zdarma, a to jako poctu ke Kreisslovým osmdesátinám.

Afrika: Osudové setkání Rainera Kreissla

Veletržní palác, Praha, 24.06. 2004 -- 13.03. 2005, pořádá Sbírka orientálního umění