Hlavní obsah

S Christopherem Nolanem do vesmíru

Právo, Věra Míšková

K očekávaným hitům posledního čtvrtletí se řadí čtvrteční premiéra velkofilmu Christophera Nolana Interstellar. Tvůrce Mementa, Temného rytíře či Počátku se v něm vydává do blízké budoucnosti na Zemi i ve vesmíru.

Foto: Warner Bros

Interstellar - záběr z filmu

Článek

„Byla to ta nejsilnější vichřice, jakou si lze představit. Zuřila celé dva dny. Museli jsme všechno přišroubovat. Štáb bydlel ve dvou hotelech a na silnici mezi nimi vítr trhal asfalt. Kdybych to neviděl, nevěřil bych tomu!“ vzpomíná Nolan na loňské natáčení na Islandu.

I uprostřed běsnění hurikánu využíval každou chviličku, kdy se vítr trochu utišil, k natáčení, takže diváci uvidí islandskou smršť naživo.

Foto: Warner Bros

Režisér Christopher Nolan.

Příběh o rodině

„Pro mě je to hlavně o lidské touze po dobrodružství a objevování nových světů. Film nastoluje spoustu závažných otázek, ale v konečném důsledku je to příběh o rodině a mezilidských vztazích. A to je na tom právě to úžasné,“ tvrdí Nolanova partnerka a producentka filmu Emma Thomasová.

Příběh začíná v nepříliš vzdálené budoucnosti, kdy Země prochází krizí, inspirovanou skutečnou sérií prachových bouří ve 30. letech minulého století, tzv. Dust Bowl. Tehdy se nad americkými prériemi hnala mračna prachu dusící život.

Hlavními postavami jsou sourozenci Murphyovi (Mackenzie Foy a Timothée Chalametová), jejich otec Cooper (Mathew McConaughey) a dědeček Donald (John Lithgow).

Když se týmu vědců podaří objevit červí díru – jakýsi tunel časoprostorem – která by mohla umožnit cestování na nepředstavitelné vzdálenosti, je zahájena mise Lazarus. Jejím cílem je najít mimo naši sluneční soustavu potenciálně obyvatelné planety a tedy nový domov. Loď již byla postavena a Cooper je jediný, kdo s ní dokáže létat. Ale s misí, která má zachránit budoucnost jeho dětí, se pojí i riziko, že je už nikdy neuvidí.

„Jsem konečně pilot – to byl vždycky můj sen,“ přiznává laureát Oscara za Klub poslední naděje McConaughey. A za svou filmovou postavu říká: „Cooper to chtěl tam nahoře prozkoumat, toulat se po hvězdách a vyjít si tam ven. Jenže v budoucnosti není zapotřebí nic prozkoumávat a vynalézat. Smyslem života je obstarat potravu, zabránit vyhynutí lidstva.“

„Scénář byl velmi emotivní,“ říká Jessica Chastainová, která hraje vědkyni. „Je v něm spousta touhy, zármutku a sounáležitosti. Mám ráda příběhy o vědě a vesmíru, ale nejdůležitější pro mě je lidská sounáležitost. Okamžitě mě to zaujalo.“

Foto: Warner Bros

Anne Hathawayová a Matthew Mc Conaughey.

Ve filmu dále hraje například Anne Hathawayová, která s Nolanem natočila již snímek Temný rytíř povstal. Nyní má roli bioložky a členky týmu astronautů. „To, co všechny postavy dávají v sázku, je ohromné,“ míní herečka. „Myslím, že téměř každý musí přinést nějakou větší oběť, aby mohl jít svou cestou.“

Syrový svět

Natáčelo se nejdřív v exteriérech ve městě Okotoks v kanadské Albertě, kde vyrostla Cooperova farma. „Pěstovali jsme vlastní obilí,“ usmívá se Thomasová. „Stovky akrů!“

Mezitím ve studiích probíhala stavba obřích scén. Model lodi Ranger byl v téměř životní velikosti postaven v Atlantě, odkud měl být přepraven na Island. „Nikdy jsem neměl v úmyslu použít pro vytvoření lodí počítačovou grafiku,“ říká Nolan. „Když už se rozhodnete natáčet v exteriérech, musíte si všechno postavit a dovézt to tam.“

Technickou poradkyní byla americká astronautka Marsha Ivinsová, výsledkem spolupráce pak trojice impozantních vesmírných plavidel: elegantní ‚hrdinská‘ loď Ranger, která dopravuje tým kosmonautů na povrch nově objevených světů a zpět; nákladní loď pro přepravu vybavení a zásob Lander a mateřská loď Endurance. Při natáčení se používaly skutečné komponenty letadel. „Nechtěl jsem žádné neopodstatněné futuristické prvky,“ vysvětluje Nolan. „V podstatě jsme používali současné technologie zkombinované a sestavené tak, aby nebyly v rozporu s teorií o fungování vesmírných lodí.“

Herci tedy mohli přepínat páčky na ovládacích panelech, používat knipl a mít při tom pocit, že to k něčemu je. „Já jsem vyrůstal v sedmdesátých letech a představu o tom, jak se má přistupovat k vědeckofantastickému filmu, jsem si odnesl z filmů, jako byl první Vetřelec nebo první Star Wars. Člověk musí mít pocit, že se to používá – že je to opotřebované a skutečné stejně jako svět, ve kterém žijeme.

Reklama

Výběr článků

Načítám