Filmoví piráti čile fungují od chvíle, kdy se objevila první domácí videa. Pamatuji si, jak jsem za hlubokého komunismu viděl první bondovky a trilogii STAR WARS (ve špatném pořadí, ale to jsem zjistil až o mnoho let později). Tenkrát měl video málokdo a něco jako simultánní dabingy neexistovalo.

Až po roce 1989, kdy se videopřehrávače rozšířily masověji, začal fungovat i u nás ilegální (pochopitelně, jaký jiný) trh s filmovými novinkami. Jako mladý studentík jsem si tehdy přivydělával jejich simultánním dabováním a zvládal jsem jich až pět denně - což mi přineslo až 500 Kč (100 Kč za jeden)! A díky tomu jsem se také (vpodstatě náhodou) dostal k oficiální filmové distribuci a oficiálnímu psaní o filmech. To už ale jiná kapitola...

Filmové pirátství nadále existuje a s příchodem rychlého Internetu dosáhlo nevídaných rozměrů (a to i u nás, kde je "Rychlý Internet" definován Českým Telecomem trochu jinak než v méně rozvojových zemích). Zajímavé ale je, že ačkoliv filmová studia brojí proti pirátství seč můžou a označují je za svou metlu, filmové tržby v USA stoupají. A proč o tom píšu? Poněvadž jsem byl nucen se taky stát pirátem!

Do letoška jsem si nikdy žádný pirátský film z Internetu nestahoval. Ne že bych neměl dost rychlé připojení, ale prostě jsem neviděl důvod. Po žádném filmu jsem netoužil tolik, abych ho musel vidět teď hned okamžitě ve špatné kvalitě a raději jsem si počkal do kina nebo aspoň na americké DVD (v případě filmů, které v našich kinech nešly) - a nejsem tak chudý abych na to DVD neměl (objednávka z USA přijde včetně poštovného cca. dvakrát laciněji než nákup stejného filmu v našem obchodě).

A jak studia pokračují v "protipirátské kampani" a bojí se rozesílat své hotové filmy s předstihem do jiných zemí, dochází k tomu, že český distributor nemůže film novinářům včas promítnout a novináři o filmu buď nenapíší vůbec nebo o něm napíší něco aby se neřeklo, ale ne recenzi. A nebo si opatří pirátskou kopii.

I když jsem nebyl žádný expert na ilegální stahování, pomocí google.com jsem se poučil, našel kýžený titul a začal stahovat během necelých 30 minut! Všechny ty protipirátské kampaně s metody zřejmě nefungují tak dobře, jak by měly. A je to logické, protože - jak už řekl někdo chytřejší přede mnou - "Pokud je něco jednou v digitální podobě, je to kopírovatelné. Snažit se o vytvoření nekopírovatelných dat je stejné jako snažit se o vyrobení suché vody."

Pamatuji si, jak byl promítač v nejmenovaném pražském kině kdysi dohodnut s piráty a nechával je kopírovat si (kamerou z plátna) nové filmy ještě před premiérou. Stejně to určitě funguje i přímo v Hollywoodu. Filmy nekrade malý klučina, který do sálu propašuje přenosnou kameru. Tedy, on je krade, ale je to jedno. Než tohle udělá, film už dávno ukradl sám promítač nebo dokonce někdo přímo ve studiu (od jednoho filmu se jenom pro USA vyrábí i několik tisíc kopií).

Je bizarní, když se k pirátění uchylují lidé, kteří mají film rádi a píší do filmových časopisů (a nejsem to zdaleka jen já a není to zdaleka jen jeden náš časopis). Je ale ještě bizarnější, když si pirátskou kopii musí pořizovat nejmenovaný český distributor, aby se mohl podívat, co že to má vlastně za měsíc uvádět do kin!

Paranoia studií jde tak daleko, že své největší hity rozesílají opravdu na poslední chvíli a každou polovinu filmu jiným letadlem. Takže když se půlka filmu někde zpozdí, stává se to, co se stalo mně: Třetí MATRIX jsem musel překládat jen podle poloviny filmu (a to nešlo o první nebo druhou polovinu, nýbrž o první, třetí, pátou a sedmou sedminu) a zbytek překladu dodělávat přímo ve studiu, v den kdy dorazil kompletní film. Pak ten překlad za moc nestojí a trpí tím všichni diváci. A vsadil bych se, že piráti už celý Matrix 3 v tu dobu někde měli...

Pirátství se mi nelíbí. Už z toho důvodu, že musíte mít slušné filmové zkušenosti a fantazii, abyste si mohli udělat představu, jak ten film vlastně má vypadat v kině. Ale metody které používají filmová (i hudební) studia je boj zcela zcestný a nejenže poškozuje ty, kteří za nic nemůžou, ale ještě z nich dělá piráty.

Ale rád bych to celé ukončil dvěma vtipnými fakty o stavu ochrany autorských práv u nás: 1) V nejméně jedné normální legální pražské videopůjčovně si už několik týdnů můžete půjčit DVDčko SHREK 2. A na tom disku je opravdu SHREK 2, s českými titulky a bonusy! 2) Jistý člověk, který pracuje u policie v útvaru pro odhalování hospodářské kriminality, mě přesvědčoval, že ty filmy, co si pouští z CDček, jsou v pohodě, protože mu je kamarád stahuje z jednoho serveru, kde jsou vystavené legálně.

A protože humor je o tolik lepší než smutek, zbytek FFFILMu by se mohl nést ve znamení humoru.

V humorné zkratce...

Humor je relativní. I tahle fanouškovská stránka je relativní. A možná je to i humor. Ale rozhodně je to Stárgejt.

Celkem humorná je tato podomácku vyrobená rakera ve tvaru Černého rytíře. (Přivítá jí někdo Johna Cleese ve Varech?)

Humorná je myslím také tato pravdivá historka o vzniku jedné televizní reklamy.

Tip na humorný dárek: Pokud nevíte, čím obšťastnit svého přítele - filmového maniaka - kupte mu převíječku DVDček!

Někdo přidělává ke starým animovaným reklamám nové humorné dialogy

Někdo jiný natočil film BRNĚNSKÝ MASAKR ZUBAŘSKOU VRTAČKOU. Prý je humorný, ale moje Windows si s tím formátem nerozumějí.

A na závěr humorný filmový internetový dialog tohoto týdne:

Oregon: Kdy bude mít premiéru Indiana Jones 5?
PALECEK: Potom, co bude mít premiéru Indiana Jones 4.
Oregon: Vsak by to mohli dat jeste pred tim