Hlavní obsah

RECENZE: Otázku německou musíme vylikvidovat

Právo, Jiří P. Kříž

Teprve třetí poválečná generace našla odvahu pohlédnout do tváře českému revanši, mstě včerejších kolaborantů a revolucionářů až po osvobození. Jejich dílo? Popravy bez soudu, divoký odsun Němců v červnu 1945 do vlasti, po které přece tak odhodlaně a oddaně volali. Ne ale všichni, a právě ty postihly represe nejvíce. V duchu principu kolektivní viny.

Foto: Právo - Jiří P. Kříž

Kamila Valůšková (Hermína Hezigová), Sára Venclovská (Gerta Schnirch), Gabriela Štefanová (Theresa Bauer)

Článek

„Otázku německou musíme v republice vylikvidovat,“ volal Edvard Beneš v jednom ze svých projevů z balkónu brněnské Nové radnice 12. května 1945. Po šedesáti letech ji ze zapomnění vytáhla Kateřina Tučková v knize Vyhnání Gerty Schnirch (Host, 2009).

Foto: Právo - Jiří P. Kříž

Titulní roli Gerty Schnirch vytvořila Sára Venclovská.

A uplynula další pětiletka, než příběh dcery kovaného Němce a dobou ujařmené Češky přivedli Marián Amsler s dramaturgyní Marií Špalovou na scénu brněnského HaDivadla. Stalo se tak půl roku po úspěchu dramatizace Žítkovských bohyní, jiného pronikavého tématu Kateřiny Tučkové, ve Zlíně (Dodo Gombár).

Vyhnání Gerty Schnirch je strukturováno ještě složitěji. V inscenaci nezůstal prostor na dopovězení osudů Gertina otce, jejího bratra Fridríška a dalších postav. Tezovitěji vyzněly epizody oděné z příběhu, kde není místa pro úšklebek, do povrchního, takřka groteskního hávu.

Foto: Právo - Jiří P. Kříž

Gertina vnučka Brigita (Táňa Malíková) čte v roce 2000 výzvu studentů brněnskému primátorovi k omluvě vyhnaným Němcům. Sešlo z ní.

Patří k nim nejenom klišé charakteristiky 60. a 70. let songy Karla Gotta, ale třeba scestný obraz Gertiny dcery Barbory. Vzešla ze znásilnění smutné hrdinky jejím otcem, což divák, který knížku nečetl, odhalí jen stěží. A je dement, což vyvolává v publiku zcela nepatřičné veselí. Barboru hraje Marie Ludvíková. Odhaluje lesk a bídu dramatizace Vyhnání Gerty Schnirch.

Brno, Pohořelice a Perná pod Pálavou jsou hlavními kulisami jedinečného románu (čtenářská Magnesia Litera 2010, nominace na ceny Josefa Škvoreckého a Jiřího Ortena).

Jeho sílu, tragičnost, závažnost a vážnost přelomové sebereflexe Čechů ve válce, a hlavně po ní až po naše dny drží v inscenaci vysoko nad průměrem především ženské postavy.

Výborná Simona Pekova v roli sousedky Goldsteinové a zejména vdovy Zipfelové z pernské části vypravování, a také Sára Venclovská v titulní roli. S Kamilou Valůškovou (Hermína Herzigová) a Gabrielou Štefanovou (Theresa Bauer), svými soukmenovkyněmi, tlumočí naléhavě, co se v románu úspěšně pokusila nasvítit Tučková.

Foto: Právo - Jiří P. Kříž

Sára Venclovská (Gerta Schnirch), Gabriela Štefanová (Theresa Bauer), Kamila Valůšková (Hermína Hezigová).

Pánové se nepochlapili. Karikatury Zbyška Humpolce (Gertin bratr, komisař Schmidt), ale i postavy Jana Lepšíka a dokonce Jana Grundmana, Miroslava Kumhaly, Jiřího M. Valůška a Cyrila Drozdy jsou povrchními figurkami. Nacisté a komunisté jsou zlí a fanatičtí, hodni karikatury. Ale tak jednoduše to Tučková nenapsala.

Kateřina Tučková, Marián Amsler: Vyhnání Gerty Schnirch
Režie a výprava: Marián Amsler, dramaturgie: Marie Špalová. Česká premiéra 28. října 2014 v HaDivadle Brno.

Celkové hodnocení 70 %

Reklama

Výběr článků

Načítám