Co pro vás znamená dílo Steva Reicha?

Je to magický svět. Velmi originální, velmi vzrušující, velmi dramatický a velmi lyrický.

Jaké to je spolupracovat přímo se Stevem Reichem, který se v Praze objeví i na pódiu?

Je velmi inspirativní, má velmi jasné názory na svou hudbu, dává přesné instrukce i rady, dokáže vás velmi podporovat, chápe, že jeho hudba je obtížná a je schopný toho hodně odpouštět - protože ví, že jsme lidé - stejně jako toho hodně požadovat.

Kdy jste s ním začal pracovat?

Tento soubor jsem postavil v roce 2006 pro koncert k jeho sedmdesátinám v Royal Albert Hall. Byl součástí BBC Proms. Od té doby jsme se docela výrazně rozrostli.

Jak vybíráte repertoár?

První skladba, kterou jsem chtěl uvést s tímto souborem, byla Drumming, protože jsem cítil, že se nehraje dost často a ne způsobem, se kterým bych se ztotožňoval. Měl jsem velké ambice udělat z této skladby něco mnohem dramatičtějšího v duchu komorní hudby, mnohem mocnějšího, slyšel jsem v té hudbě větší sílu.

Jak se dívám na váš repertoár pražského koncertu, hrajete hlavně Reichovy starší skladby.

Nejen. Tento víkend v neděli uvádíme světovou premiéru jeho skladby. Je to úžasné. Premiéra skladby Steva Reiche je velká událost. Jeho nové dílo Kvartet pro dvě piana a dva vibrafony ani nemohlo být přesvědčivější a ambicióznější.

Jak důležité je pro vás pojetí rytmu u Reicha?

Je to velmi důležitá součást díla Steva Reicha, ale není jediná. Mě k jeho hudbě původně přilákal jeho smysl pro harmonii.

Kdy vás začala zajímat jeho tvorba?

Poprvé jsem jeho hudbu slyšel ještě jako teenager. První skladbu, u které si pamatuju, že jsem ji slyšel, byla Music For 18 Musicians. Bylo to naprosto úžasné. Od té chvíle jsem se snažil objevit tolik jeho skladeb, kolik jen bylo možné. Koupil jsem si všechny jeho nahrávky.

Jak obtížné je jeho hudbu hrát?

Představuje výzvu, zcela jistě velkou výzvu. Každá skladba ale přináší jiné výzvy. Potřebujete velké soustředěni, mít velmi dobrý cit pro čas a musíte nechat hudbu dýchat.