Proto mohli chodci potkávat umělecké artefakty také v exteriéru. Například na Václavském náměstí je možné využít hned dva prostorové objekty. Tribunu s barevnými designovými židlemi, odkud je nádherný výhled na celou plochu náměstí, a hned naproti grandhotelu, nazvanému pro tuto výjimečnou příležitost Superstudio Evropa, je postavena dřevěná vyhlídková věž. Díky její výšce si může pozorovatel vychutnat secesní vzhled budovy, ve které je především nábytek, osvětlovací objekty a další bytové doplňky.

I věci každodenního života mohou být krásné (Studio Wojna).

I věci každodenního života mohou být krásné (Studio Wojna).

FOTO: Právo - Jan Šída

Je třeba vyzdvihnout citlivou snahu sladit vesměs postmoderní image předmětů s historickými budovami. I když jsou v některých případech artefakty křiklavě barevné a tvarově netuctové, neznalý návštěvník by si často mohl myslet, že na dané místo takové vybavení patří.

Když procházíte jednotlivé pokoje grandhotelu, máte pocit, že každý z nich je takto navržen bytovým architektem. Přitom každý vystavovatel musel na týden vytvořit z přidělené místnosti malé designové studio tak, aby oslovil často i nepoučeného člověka. A protože vizualita prodává, většinou každého nově příchozího vítají ve dveřích hostesky, které poskytnou detailní informace.

Návrhářka Blanka Matragi představila osobně své skleněné klobouky vytvořené v rámci Meet Czech Design.

Návrhářka Blanka Matragi představila osobně své skleněné klobouky vytvořené v rámci Meet Czech Design.

FOTO: Právo - Jan Šída

Jiný výrazný fakt tkví v tom, že jednotliví tvůrci věnují pozornost i sebemenšímu detailu té které věci. Lhostejno, jestli jde o obyčejnou židli, běžnou koupelnu, sportovní boty nebo dětské hračky. Design zkrátka proniká do všech oblastí běžného života. Často si ani neuvědomujeme, že láhev, ze které pijeme pivo, musel někdo navrhnout v každém detailu. Přehlídka Designblok nám na každém kroku tento moment akcentuje.

Někteří tvůrci zpracovávají retropředměty, dávají jim nový kabát a posouvají tak jejich design do současné trendové roviny. Například populární boty „botasky“, které zažívaly zlatý věk ve druhé polovině minulého století… Současní designéři vzali základní tvar boty, ponechali jí klasické logo rozšiřujícího se proužku po straně, ale posunuli její vizualitu především prostřednictvím barevné image. Barvy jsou moderní a spojené s retrostylem vytvářejí nadstavbovou kvalitu.

Totéž lze říci o proslulé stavebnici Merkur. Také si zachovala typické děrované komponenty, ale posunula jejich průmyslové zpracování. Vidět vilu Tugendhat či vysílač a hotel Ještěd sestavené z malých ocelových plátků je netuctový estetický zážitek.

Hlavním tématem Designbloku je dětství, jeho synonymem je hra, anebo spíše hravost. Právě kreativní hravost je typickým znakem všech tvůrců moderního designu.

Designblok 14 je zasvěcen hře a hravosti, proto se dostalo i na dětské hračky.

Designblok 14 je zasvěcen hře a hravosti, proto se dostalo i na dětské hračky.

FOTO: Právo - Jan Šída

Převládá u nich snaha nejen o originalitu, ale i touha po estetické kráse a příjemném vzhledu. Ať však dělá návrhář, co chce, a používá jakékoli hypermoderní technologie, stále nedosahuje dokonalosti přírody.

To si naplno uvědomíte, když navštívíte místnost nazvanou DílnaWorkshop, v níž je v rámci výzdoby vycpaný orel říční. Jeho ladnosti a dokonalému tvaru křídel či zobáku nemůže žádný ze stovky domácích či zahraničních vystavovatelů konkurovat.

Design orla je prostě prověřený milióny let. Člověk nemůže přírodu nikdy předehnat, ale může se pokoušet vymýšlet věci, které mu jeho život udělají příjemnější.

Designblok 14
Praha, do 12. října

Celkové hodnocení 90 %