Tvůrcům filmu PÁNSKÁ JÍZDA šlo podle jejich vlastních slov o to, natočit komedii, která si na nic nehraje a pouze baví, protože "je jednodušší rozbrečet než pobavit" a dobrých komedií je málo. Zlatá slova. Mladý režisér Martin Kotík se účastnil "workshopů Britské asociace komediálních scenáristů", ale obávám se, že šlo o televizní scenáristy, Martin Kotík si toho nevšiml a natočil podle jejich pouček omylem celovečerní film.

Základní situace: Hlavnímu hrdinovi (Martin Dejdar) zemřela manželka a matka jeho syna - vysokoškoláka (Vladimír Škultéty z BYL JSEM MLADISTVÝM INTELEKTUÁLEM). Tudíž jsou oba nuceni se o sebe starat sami, což je problém, protože neumějí vařit, prát, stříhat si vlasy atd... Naproti přes chodbu bydlí starší pán (Josef Abrhám), který se (vzorně!) stará o čtyři malá vnoučata a všechny domácí práce zvládá bez problémů. Nabízí hlavním hrdinům pomoc, ale ti ji z nevysvětlitelných důvodů odmítají. Asi v polovině filmu dorazí za hlavními hrdiny ještě Dejdarův bratr (Ondřej Vetchý), který si myslí, že všechno umí a opraví, ale neumí nic a všechno rozbije. Tolik k ději, který se z 90 procent odehrává v jednom bytě.

Jedná z prvních vět Josefa Abrháma k Martinu Dejdarovi začíná slovy "Jistě víte, že..." a následuje vyprávění o tom, co se Abrhámovi (kdysi v minulosti) stalo a proč se sám stará o děti. A vskutku je poněkud divné, že by vám váš dlouholetý soused najednou na chodbě začal takhle vyprávět svou historii, kterou znáte. Pokud by to ovšem nebylo ve filmu a nedělal by to kvůli divákům. Ale ve workshopu britských komediálních scenáristů určitě učili, jak se to dá divákům vysvětlit méně trapně.

Následují další podivné nelogičnosti: Od začátku je nám vysvětlováno, že Dejdar je schopný inteligentní inženýr a Škultéty schopný inteligentní vysokoškolák. Přesto, když se Škultéty pokouší poprvé prát v pračce, nepodívá se do návodu (nebo na internet) jak se přibližně používá, ale nasype do ní náhodné množství prášku, náhodně otočí knoflíkem (aniž by se letmo podíval co je na něm napsané) a něco zmáčkne (a výsledek tomu odpovídá). Když dorazí Vetchý, je tak blbý, že nepozná vlastní manželku, když má černé brýle (ona, ne Vetchý) a v noci, když chce telefonovat, omylem volá z Abrhámovy předsíně! (Tj. aniž by si toho všiml, vylezl na chodbu a otevřel [jak?] protější dveře cizího bytu.)

Přesto, že je tak debilní, Dejdar ho nechá bydlet u nich v bytě a těší se, že tam všechno opraví. (Což se samozřejmě nestane a po jeho opravování začne mikrovlnka legračně létat ve vzduchu, z ledničky legračně šlehá oheň atd...) Další drobnost: Dejdar a Škultéty si neumějí NIC uvařit a nemají otvírák na konzervy. Takže jsou nuceni jíst každý den pouze chleba s máslem. Nenapadne je zajít do restaurace, koupit si hotové jídlo k ohřátí do mikrovlnky, nebo - koneckonců - koupit ten otvírák. Chleba si ale namažou bez problémů. A pak najednou jásají radostí, když dostanou od bratra ke svačině něco lepšího: pytlík s namazaným chlebem a jablkem. Zřejmě si sami nedokázali koupit to jablko a dát je k tomu existujícímu chlebu do pytlíku.

No... Teď se možná divíte co to píšu za ptákoviny a proč v komedii hledám logiku. Na to odpovídám, že logika v komedii být musí, a to stejně tak v RŮŽOVÉM PANTEROVI jako v té největší blbině s Robem Schneiderem. Postava může být chytrá a neorientovat se např. v jednom aspektu života (domácí práce). Postava může být totálně debilní a neorientovat se v ničem (inspektor Clouseau). Ale postava nemůže být chytrá a mít záchvaty totální debility jenom proto, že scenáristům připadá, že z toho vznikne vtipná situace!

Režisér na tiskovce tvrdil, že jednotlivé legrační scénky byly dlouho a pečlivě nacvičovány, než se začalo natáčet. A je pravda, že některé ty jednotlivé scénky by jako krátké skeče v nějaké zábavní estrádě docela dobře fungovaly. Jejich slepení dohromady je ale provedeno bez ladu a skladu: Hlavní hrdinové se rozhodnou, že aby situaci zvládli, musejí posilovat a udržovat fyzičku. Proč? Aby se při tom mohli různě legračně zraňovat. Později se rozhodnou, že si Vetchý musí nabalit ženu, která se o byt postará. Proč? Aby si Vetchý mohl splést svou ženu, která náhodou přijde, s potenciální nápadnicí, a říct jí, že ženu nemá. Zřejmě se také trochu stříhalo, protože (například) Dejdarova podřízená v práci domluví s nejvyšším šéfem, že bude instalována kamera, která má sledovat, jak je Dejdar v poslední době nespolehlivý, ale neuvidíme, že by se to stalo a dále už se o tom nikdo až do konce filmu nezmíní.

Kromě toho má film občas problémy s dialogy: Nejen, že jsou strojené, ale mladá studentka říká svému kámošovi "tak co, jak to jde?" s jasně slyšitelným spisovným "J" v posledním slově a Abrhám v jednu chvíli pronese "to už je jenom přece trochu moc", což mi nepřipadalo jako záměr (natož vtipný záměr).

Ale abyste nenabyli dojmu, že PÁNSKÁ JÍZDA je něco neuvěřitelně hrůzného: Rozdíl mezi ní a třeba KAMEŇÁKEM je nebetyčný, i když ani jeden z nich není "filmem, který bych vám chtěl doporučit". PÁNSKÁ JÍZDA zdaleka není tak krystalicky z jiného vesmíru jako Troškův opus. Z profesionálního hlediska (např. střih, hudba, výprava, osvětlení) je velmi kvalitní - tedy aspoň ve srovnání s ostatní českou produkcí. A je důležité zdůraznit, že herci hrají většinou velmi dobře (především Abrhám) a mnohokrát téměř zachrání scénu, která by s méně kvalitními herci byla megatrapná! Ale celý tenhle projekt byl podle mě zcela mimo už od stádia scénáře a výsledek je srovnatelný s BLÁZNIVOU ŠKOLKOU, DVANÁCT DO TUCTU a podobnými věcmi. Jenže je český, což ho činí zajímavým. Takhle dobře natočený špatný film jsem opravdu dlouho neviděl.

Dvakrát P.S: 1) Nemám nic proti českým komediím. 2) To, že nepoužívám jména postav, ale jejich představitelů, není projev neúcty ke komukoliv, ale služba čtenářovi, aby si nemusel pamatovat dvakrát tolik jmen.

Ve zkratce...

Objevem tohoto týdne jsou bezpochyby oficiální stránky první česko-americké televize. Chápu, že ne každý má rychlé připojení, ale pokud si můžete dovolit stáhnout například tento padesátimegový soubor, uslyšíte šokující přiznání jako "Já pro starší lidi se snažím vždycky mít jeden hotel a z toho hotelu děláme tripy."

Producentka Deana Jakubisková zvažuje podání žaloby na kritiky, kterým se nelíbi film POST COITUM (t.j. prakticky na všechny). Pokud k tomu dojde, budu nucen ji zažalovat za psychickou újmu a ohrožení mého morálního vývoje poté, co jsem film viděl.

BEZ KOMENTÁŘE: Titulek v novácké upoutávce na film HUDSON HAWK tvrdí, že v něm hraje "Andy McDowell".

Některé press-releasy k novým DVD jsou skutečná Muka:

Pár šílenců natáčí nové epizody originálního Star Treku!

Zajímavý článek o Baldýndském a jeho efektu. Přesně kvůli takovýmhle článkům nechci, aby se o mně říkalo, že jsem filmový kritik.

Ty starosti slavných! S americkým politikem Jackem Ryanem, kandidujícím do senátu, se rozvedla jeho manželka Jeri Ryanová (ano, ta co hrála "Sedmou z devíti" ve Star Treku). Mimo jiné i proto, že ji nutil v sex klubech souložit před jinými lidmi! (Patřičné soudní dokumenty jsou k nahlédnutí zde.) Kdybych ji měl za manželku já, nic takového bych si k ní nedovolil (pokud by nechtěla).