Článek
Organizátoři si zvolili jméno malíře Jana Zrzavého záměrně, protože tento malíř působil v první polovině minulého století v Bretani, která ho velmi inspirovala. A měl by se tedy stát pro naše i francouzské malíře určitým vzorem.
Vítěz soutěže Martin Böhm jde dvěma výtvarnými cestami. Část jeho obrazů stojí na kontrastu černé a bílé barvy. Zpracovává abstraktní témata, prolíná fantaskní plochy, které se vzájemně proplétají a vytvářejí tvary podobné prasklinám na starodávných zdech. Tato díla jsou závislá především na imaginaci pozorovatele a na jeho chuti dešifrovat na první pohled nepochopitelné kompoziční záměry autora.
Druhá Böhmova umělecká tvář je více přístupná běžnému návštěvníkovi. Hebkou mořskou hladinu, lasturu vyvrženou na břeh a především pobřeží s majákem objeví i méně poučený příchozí. Tam se malíř nejvíce blíží klasickým mistrům impresionismu či fauvismu.
Böhmovým problémem je tematická i stylová roztříštěnost. Jako by nevěděl, čemu má dát přednost. Abstrakci, či konkrétnu? Černobílému zpracování, nebo výrazným barvám? Pokud si zvolí jeden směr a bude na něm pilně pracovat, jeho talentu to jen a jen prospěje.
Margaux Duchet se naopak drží jasně daného výrazového směru. Obrazy svou kompozicí mírně připomínají moderní momentkovou fotografii. Základním tématem je figura, buď portrét, anebo její fragment zasazený do určitého kontextu.
Záměrná neostrost některých částí obrazů pak vyvolává žádoucí napětí, které nutí pozorovatele napřít svou pozornost na řeč obrazu.
Téma ptáků zpracovávají Corentin Canesson a Damien le Dévédec. Vycházejí z komiksové zkratky i poetiky animovaných postaviček dětských kreslených filmů. Právě nadsázka a humorná karikatura obrazy opeřenců přibližuje nevtíravou formou co nejširšímu publiku. Zato koláže, které doplňují zmíněná díla, jsou bez nápadu a jejich úroveň je technicky i výtvarně opravdu hanebná.
Přesto je třeba pochválit organizátory soutěže i výstavy za jejich odvahu vyhledávat a nalézat nové výtvarné talenty.
Cena Jana Zrzavého 2014 |
---|
Galerie 35, Francouzský institut, Praha, do 12. září |