Jen herec Martin Myšička, hlavní postava právě natáčeného filmu Ztraceni v Mnichově, pod ní stál minulý týden se zakloněnou hlavou: „Prý mě vytáhnou až do šesti metrů. To jsem zvědav, jak mi tam bude.“

Novináře, který unese papouška, si zahrál Martin Myšička.

Novináře, který unese papouška, si zahrál Martin Myšička.

FOTO: Lucky Man Films

A zatímco scenárista a režisér filmu Petr Zelenka řídí stavbu balkónu, který bude zavěšen na plošině i s hercem, producent David Ondříček si pochvaluje:

„Jde to jako na drátkách. Máme před sebou poslední týden, a prakticky bez zpoždění, Petr je perfektně připravený. Počasí sice trochu zlobí, potřebovali bychom víc deště, ale on si s tím vždycky poradí. A když je třeba, pršíme do slunce.“

Mýtus dnů zrady

„Téma Mnichova mě dlouhodobě zajímá a po přečtení Mnichovského komplexu od historika Jana Tesaře jsem mu doslova propadl. Ale asi prvním impulzem k práci byl neúspěch Formanovy a Havlovy adaptace Mnichovského přízraku,“ říká Zelenka.

 Herečka Jana Plodková

Herečka Jana Plodková

FOTO: Lucky Man Films

„Nepodařilo se jim ho zafinancovat, což mě u těchto dvou jmen překvapilo. Až později jsem pochopil proč. Z Mnichovské dohody se stal mýtus na úrovni Iliady a Odyssey, a nikoho už nezajímá, co se tam stalo doopravdy. Náš film tedy bude určitě kontroverzní, protože se zabýváme i tím, proč je ten mýtus tak populární. Ukazujeme, že bolestínství je nám tak nějak vlastní. V tom filmu jsou ale i jiné motivy, netřeba se bát politiky.“

Děj se odehrává v roce 2008 v Praze, kde se na pozvání ředitele Francouzského institutu ocitne Sir „P“, devadesátiletý papoušek šedý, který kdysi patřil Édouardu Daladierovi. Dodnes po něm opakuje některé důležité věty a prohlášení. Papouška za dramatických okolností unese novinář a na základě Daladierových citací rozpoutá mezinárodní skandál.

Druhou část filmu tvoří fiktivní film o filmu – padesátiminutový hraný dokument ze zákulisí natáčení, který má podobný osud jako Mnichov. Celkově se tedy film pohybuje na hranici politické satiry, fikce a filmu o filmu.

Tři papoušci

Najít představitele lidí je standardní režisérská práce. Zelenka obsadil vedle Martina Myšičky Marka Taclíka, Janu Plodkovou, Václava Neužila a také dva Francouze. Ředitele Francouzského institutu hraje kulturní diplomat Stanislas Pierret, který začínal svou kariéru v bývalém Československu a před rokem 1989 přispíval ke kontaktům českého disentu se zahraničím, tlumočníka Sira „P“ hraje Marcial Di Fonzo Bo (Pablo Picasso v Allenově Půlnoci v Paříži).

O poznání složitější bylo obsazení pernatého hrdiny. „Měli jsme tři papoušky. Nejdříve jsme asi tři roky jednali s chovateli jednoho, ale ti se pak během natáčení ukázali jako příliš zaujatí svým opeřeným kamarádem. Během tří let příprav nám pořád vykládali o tom, jak se papoušci chovají, starali se o jeho blaho tak, že bylo mnoho signálů, že natáčení nezvládnou. A pak ho také opravdu psychicky nezvládli. Moc se s tím papouškem ztotožnili, abych to řekl kulantně. Nakonec jsme dvě třetiny filmu natočili se dvěma jinými papoušky na střídačku. Jejich chovatelé byli skvělí.“

Alergie a spojivky

Novinář Martina Myšičky má pro spolupráci s papouškem velký handicap – trpí alergií na ptačí peří. Na Barrandově měl na očích velké černé brýle, které jsem považovala za „alergickou“ rekvizitu.

„Nemám alergii, ale zánět spojivek, a dostal jsem ho asi při holotropním dýchání, které mi mělo od té filmové alergie pomoci. Trochu se nám to natáčení prolíná se skutečností,“ dodal se smíchem Myšička a připustil, že práce ho baví, i když je někdy dost náročná. „Včetně toho papouška, který chodil jinam, než měl, kloval mě a snažil se ulétnout.“

Marek Taclík v roli novinářova kamaráda

Marek Taclík v roli novinářova kamaráda

FOTO: Lucky Man Films

Marek Taclík hraje jeho kolegu. „Jsem na rozdíl od něj bulvární novinář a mám i bulvární chování. Jsem povrchní, nezajímá mě podstata, ale jen senzace. Což je v médiích vlastně běžná věc,“ míní Taclík a k filmu dodává: „Když jsem dostal do ruky Petrův scénář, byl jsem tak nadšený, že jsem měl opravdu strach, že tu roli třeba nedostanu. I když je malá, je to kamarád hlavního hrdiny, jsem za ni moc rád, protože je to výborný scénář.“