Hlavní obsah

RECENZE: Skici Františka Bílka jsou malým uměleckým dílem

Právo, Jan Šída

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V komorních prostorách pražské Bílkovy vily probíhá dlouhodobá výstava symbolistického sochaře a malíře Františka Bílka (1872–1941).

Foto: archív GHMP

Bílkův náčrt k soše Slepci

Článek

Expozice se zaměřuje na jeho rané období let 1891–1903, konkrétně na návrhy a skici, které chýnovský rodák vytvářel převážně křídou, uhlem nebo tužkou na papír.

Malou vadou na kráse je, že organizátoři nepověsili vedle skic známých děl jejich fotografické kopie v definitivní verzi. Díky tomu by totiž návštěvník méně znalý Bílkova díla získal jasnější představu, kudy se ubírala cesta od návrhu k finální realizaci.

Tuto nesnáz pořadatelé do jisté míry zmírnili zavěšením dvou podobných návrhů vedle sebe, kde je srovnání estetického posunu přece jen viditelnější. To je případ skic ke skulptuře Adam a Eva z roku 1921. První skicu udělal Bílek pouze uhlem jen tak nahrubo, jako by hledal ty správné obrysy dvou těl. Hněte pomyslně jejich hmotu a vymýšlí tu nejlepší formu zobrazení. Vedlejší akvarel je už jasnější, představa se zhmotnila, postavy získávají na definitivní dynamice a plasticitě.

Návrhy ke skulptuře Slepci prezentují různé úhly pohledu na toto dílo. V tomto případě si sochař ověřoval, jak bude výsledná práce na diváka působit. A jak má zvednutá ruka centrální figury vypadat, aby se stala hlavním vizuálním vodítkem.

Návštěvník s elementární fantazií a s estetickým vkusem může zrekapitulovat Bílkovu uměleckou cestu

Může se pokochat jeho talentem vytvářet ty nejzákladnější kompoziční struktury a zasazovat do nich figury tak, aby se v nich snoubilo fyzické napětí s duševním utrpením.

Všechny vystavené skici a návrhy jsou tak dokonale propracované už v této prenatální fázi, že mohou bez uzardění viset na stěně jako regulérní hotová díla.

Mají v sobě totiž už v této fázi to, co dělá Bílkovy práce zajímavými. Duchovní pohrouženost do nitra sebe sama a mystickou tajemnost spojenou s vizionářskou náboženskou vírou. Jenže tyto první návrhy jsou díky výtvarným technikám uhlu či křídy svou jednoduchostí natolik střídmé, že podtrhují umělcův asketismus i asketismus jeho figur.

Bílek totiž patří mezi ty tvůrce, kteří své vize přenášejí s takovou osobní zaníceností, že mu věříme každou čáru tužkou i tah uhlem. Stává se tedy pro nás tím pravým a vyvoleným prorokem.

František Bílek: Rané skici
Bílkova vila, Praha, do 31. prosince 2015

Celkové hodnocení 90 %

Může se Vám hodit na službě Firmy.cz:

Reklama

Výběr článků

Načítám