Hlavní obsah

RECENZE: Nejen pohádkový je svět Zdeňka Smetany

Právo, Jan Šída

Výstava výtvarníka Zdeňka Smetany, který je známý především jako vizuální otec postaviček Křemílka a Vochomůrky, probíhá v Museu Kampa v Praze.

Foto: Katalog výstavy

Křemílek a Vochomůrka patří k neznámějším postavičkám Zdeňka Smetany (výřez).

Článek

Expozice je rozdělena na dvě části, což je ideální pro návštěvníky s dětmi, kteří mohou při přesunu mezi budovami o postavičkách se svými ratolestmi mluvit a vysvětlovat jim použité techniky, kterými Smetana animované hrdiny vytvářel.

Expozice je sice zaměřena především na pohádkové figury, Smetanův výtvarný záběr je však mnohem košatější.

Dokonalé řemeslo

Na výstavě jsou kromě dětských motivů třeba i klasické obrazy. Právě na nich je nejlépe vidět malířův výtvarný rukopis, který zahrnuje především smysl pro funkčnost zvolené barvy, umění vytvořit na ploše dojem plasticity i dynamiky.

To všechno dokázal vměstnat například do zátiší s vázou a květinami. I takové obyčejné věci vypadají při dokonalém řemeslném ztvárnění nadpozemsky vzletně.

Všechny výše uvedené aspekty pak Smetana přenesl i do říše pohádkových bytostí. Tematicky se sice posunul ke světu dětské fantazie, nicméně výtvarně využil všech svých schopností k tomu, aby jeho Štaflík a Špagetka, skřítek Racochejl i Křemílek s Vochomůrkou měli v sobě přesvědčivost a punc opravdové existence.

Schopnost přesvědčit děti o tom, že vnímají skutečné bytosti, patří k jeho největším devízám. Dosahuje toho především zvláštním vnitřním napětím, které je vytvořeno kontrastem mezi dominantní postavou v prvním plánu a jejím košatým i barevným okolím. Ačkoli jsou figurky zasazené do nehybné materie papíru, působí dojmem, že v nejbližší vteřině vyskočí nebo promluví.

Jemná ironie s Hamletem

Smetana však kromě dětské tematiky dokáže vytvořit i dospělá díla s ironickou nadsázkou a sarkastickým humorem. Příkladem je série výtvarných ztvárnění lidových přísloví a rčení. Na jedné práci se skví nápis „Hamlete, nech to koňovi, ten má větší hlavu“ a pod obřím zvířetem se krčí malý dánský princ s obligátní lebkou v ruce. Tolik skrytých symbolů a zasutých významů najdeme málokde.

Erotické symboly

Bylo by totiž kardinální chybou brát tuto práci jako nevinnou legrácku. Protože ač vytvořená lehkou rukou, svádí k hlubokému zamyšlení.

V některých dílech najdeme při pozornějším zkoumání zakódované erotické symboly. Dílo nazvané Nad městem zobrazuje levitujícího muže, který v rukou potěžkává dvě obří hrušky.

Zdeněk Smetana se díky této výstavě představuje především jako špičkový výtvarník. A také umělec, který dokáže své fantazijní představy i vize pohádkového světa s omračující rutinou přenést na plátno či papír. Dělá to s obrovskou samozřejmostí.

Pohádkový svět Zdeňka Smetany
Museum Kampa, Praha, do 5. října

Celkové hodnocení: 80 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám