Připravilo ji Evropské centrum romské hudby v Praze ve spolupráci s německým scénografem Mathiasem Straubem a slovenskou režisérkou Danou Račkovou, která je spolu s romským hudebníkem Jiřím Kormanem i autorkou scénáře.

Inscenace si nečiní nárok na vyčerpávající dokumentární přednášku o koncentračním táboře v Letech u Písku, v němž během let 1942–43 zahynuly stovky romských mužů, žen i dětí a další z nich byli posláni na smrt do vyhlazovacího tábora Auschwitz-Birkenau. Autoři ji nazvali hudební modlitbou. Podle Jiřího Kormana je to proto, že smuteční romský akt se nikdy neobejde bez hudby.

„Když umírá Rom, celá rodina strojí několikadenní smuteční akt, při němž v posteli ležícího zesnulého chodí navštěvovat celá rodina. Hudba a zpěv, to je to, co zemřelého provází na poslední cestě. Romský pohřeb se nikdy neobejde bez muziky,“ říká Korman. Obětem z tábora v Letech se ale tohoto tradičního rozloučení nikdy nedostalo.

Inscenace je inspirována výpověďmi přeživších vězňů, které sepsal americký spisovatel Paul Polansky v knize Tíživé mlčení. „Jde o spojení divadla, smutečního obřadu, romské hudby, sborového zpěvu, romské poezie, výtvarné zkratky i výpovědí lidí, již tábor přežili,“ charakterizuje inscenaci Lety 1942 její autorka, režisérka Dana Račková. Inscenace měla v Ponci premiéru v květnu tohoto roku a srpnové uvedení bude teprve její třetí reprízou. V hlavní roli se kromě romských hudebníků a sboristů představí česká herečka Barbora Kubátová. Další reprízy se uskuteční 3. října, 7. listopadu, 16. a 17. prosince.