Všemu dominují satirické kresby a sžíravé karikatury, které měly podle umělcova přesvědčení působit jako šlehnutí bičem.

Výstavu připravili Markéta Theinhardtová, česká historička umění přednášející na pařížské Sorboně, a Pierre Brullé, majitel soukromé galerie a Kupkův letitý sběratel. Oba představili obdobný projekt už v roce 2002 v pařížském Musée d’Orsay a česká veřejnost zná jejich práci z výstavy Cesta k Amorfě, kterou předloni pražská Národní galerie dokumentovala Kupkovu účast jako malíře na pařížských výtvarných salonech v letech 1899-1913.

Kupka kreslil do deseti francouzských časopisů a dostával za to dobře zaplaceno. Někdy ale přispíval zdarma, jako výraz osobního přesvědčení, což se týkalo zejména práce pro anarchistický časopis Les Temps nouveaux, který založil revolucionář Jean Grave.

Řadou karikatur Kupka reagoval na tehdejší politiku ve Francii a Německu, ale i v celé Evropě. Trápily ho neduhy kapitalismu, zejména sociální nerovnost. Můj bratr vydělává 40 sous za den a já si vydělávám 40 000 franků měsíčně u stejného zaměstnavatele, je název jedné z kreseb.

Ukazoval také, jaké afrodiziakum jsou velké peníze, jak ovlivňují společenskou morálku i individuální svobodu. Pranýřoval katolickou církev - portrétoval třeba umírajícího papeže, který leží na pytlech s penězi a s pohledem na hvězdy říká: „Kde je to nebe, které jsem tak dobře prodával?“

K vrcholům malířova raného díla patří cykly Peníze, Mír a Náboženství tvořící v roce 1902 a 1904 samostatná čísla satirického časopisu L’Assiette au Beurre.

Myšlenkově měl Kupka nejblíže k filozoficky orientovanému anarchismu. Doufal, že groteskními kresbami přispěje k odstranění neduhů, peníze však nadále vládly světu a místo revoluce vypukla v roce 1914 válka. Kupka do ní vstoupil jako dobrovolník s nadějí, že svobodné Československo bude pro všechny novou šancí.

Většina děl byla do Plzně zapůjčena z Francie. Atrakcí výstavy jsou série Kupkových kreseb z pařížského Musée d’Orsay, pro které je v roce 2001 zakoupil francouzský stát z bývalé Waldesovy sbírky. Škoda jen rozhodnutí Západočeské galerie, že pro tak zajímavou výstavu byla vyhrazena pouze komorní výstavní síň „13“ a nikoli Masné krámy, které by výstavě Orbis pictus Františka Kupky daly potřebný prostor a náležitou velkolepost.

Rozsáhlý katalog vydalo nakladatelství Arbor vitae.

Orbis pictus Františka Kupky
Západočeská galerie, Výstavní síň „13“, Plzeň, do 7. září, otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin.

Celkové hodnocení 85 %