Hlavní obsah

Pokles prodeje CD trvá už pět let

ČTK, Alex Švamberk

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Tuzemský trh s hudebními nahrávkami se minulý rok opět propadl, a to více než o čtvrtinu. Loni se podle české sekce Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) prodaly 4,7 miliónů nosičů za 743 milionů korun, objem nosičů poklesl oproti roku 2001 o 26,4 procent a tržby o 20 procent.

Článek

Pokles trvá už od roku 1997, kdy se prodalo 11 miliónů nosičů za 2,8 miliardy korun, a to i přesto, že se mu hudební vydavatelství snaží čelit řadou způsobů včetně snižování cen u vybraných titulů.

Organizaci IFPI velikost propadu zaskočila, i když je menší než v polovině roku, neboť - jak uvedl její ředitel Karel Kučera - loni v rámci boje proti hudebním pirátům odhalila rekordních 763 případů a zabavila více než 370 000 pirátských nosičů. Také čekal a "Také jsme doufali, že zákazníci pozitivně zareagují na zlevnění hudebních nosičů v posledním čtvrtletí roku," dodal Kučera.

Problémem prý je kopírování CD na počítačích

Důvody propadu vidí v "drastickém prohloubení narůstajícího problému" domácího kopírování. Jeho řešení se vedle boji proti pirátství stalo jednou z priorit IFPI, která je ovšem obtížně řešitelná.

Téměř každý majitel počítače si někdy vypálil kopii CD a tyto jednotlivce nelze postihnout. Nepomohla ani kódovaná CD, které nelze přehrávat na počítači. Stále je totiž dost titulů, která přepalovat lze, nemluvě o tom, že zakódování CD postihuje lidi, kteří si už dnes nekupují CD přehrávače, ale používají k tomu účelu domácí počítač. Mnohým pak stačí písně ve formátu MP3.

Další příčiny poklesu

V pozadí problémů také stojí skutečnost, že hudba ztrácí výsadní postavení, které měla v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy se stala platformou dospívajících generací. Zájem se přesouvá na video, které je schopné zaujmout i prioritní smysl člověka - zrak. Hudba se dostává do role kulisy, za kterou se už tolik neutrácí.

Nemluvě o nástupu počítačů a mobilní komunikace, které od hudby odlákaly zejména mladší generaci, jež upřednostňuje nové technologie.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám