Hlavní obsah

RECENZE: Josef Führich navazuje na české barokní mistry

Novinky, Jab Šída

Liberecká oblastní galerie vlastně splatila výstavou rodáka z Chrastavy, malíře Josefa Führicha, kulturní dluh. Dluh nás všech. Kdo může říci, že je mu toto jméno povědomé? A kolik takových polozapomenutých či zapomenutých malířů, sochařů či architektů čeká na to, až si jich někdo všimne, napíše článek či zorganizuje výstavu?

Foto: katalog výstavy

Tvář světice není vzdálená těm, které potkáváme každý den na ulicích (Josef Führich, Panna Marie Immaculata, 1823 - výřez).

Článek

Josef Führich (1800–1876) byl malířem, který získal řemeslnou jistotu pod vedením svého otce, dokonalost stylu vybrousil v Itálii, nakonec přesáhl Čechy a natrvalo odešel pracovat do Vídně. Ačkoli se snažil o moderní pojetí náboženských motivů, přesto (možná i právě proto) svou tvorbou navazoval na dílo našich barokních mistrů Kupeckého, Škréty a hlavně Brandla.

S ním ho spojuje touha sundat svaté z nebe, přiblížit je obyčejnému člověku na zemi. Brandl to řešil tak, že si za modely sakrálních postav vybíral žebráky, opilce i povětrné ženštiny.

Führich posouvá romantismus k realističtějšímu vyjádření, hodně sází na expresivní gesta figur a především vypráví na ploše plátna příběhy. Pávě dějovost je oním zásadním posunem k modernismu. Příkladem budiž malířovo ztvárnění Krista. Pojal ho na tu dobu dosti netradičně, jako uhlem kreslený mužský akt. Ukřižovaná postava, která odhaluje vše v plné nahotě, musela být v té době avantgardním vizuálním experimentem. Proč pojal světce takto, můžeme se jen domýšlet. Jaký příběh nám malíř vlastně vypráví?

Foto: archív výstavy

Josef Führich, Panna Marie Immaculata, 1823

Ale i tam, kde Führich drží dané téma v obvyklejších dimenzích, přibližuje nadpozemské bytosti našemu hmotnému světu. Vždyť Panna Marie Immaculata má tvář stejnou jako dívky, které potkáváme na ulici, a anděl, který zvěstuje pastýřům, má téměř moderní vizáž metrosexuála.

V tom vězí Führichova modernita, jeho práce mají přesah do současnosti. Zobrazované figury jsou blízké i dnešnímu člověku a nepůsobí jako zoufale zaprášené rekvizity z depozitáře.

Josef Führich: Z Chrastavy do Vídně
Oblastní galerie Liberec, do 14. září

Celkové hodnocení: 80 %

Reklama

Výběr článků

Načítám