Článek
Zdá se, že prastará a pracná grafická technika litografie, při níž se používá kámen, je pro Suchého tvorbu pravou cestou. Pracnost umožňuje tvůrci promýšlet si do detailu kompoziční uspořádání figur, volbu barev i typ a druh písma. Všechno tohle zakladatel divadla Semafor zvládá s jistotou. Je přesný, zároveň výtvarně nápaditý. Své grafické řemeslo zkrátka ovládá s neochvějnou jistotou.
Tematicky čerpá z toho, co zná nejlépe. Tedy z divadla a skutečností s ním spojených. „Vše je ale pouze má fikce a fantazie. Nikdy nedošlo k tomu, že by se na mých litografiích někdo poznal a vyčítal mi to,“ řekl Právu na vernisáži výstavy divadelník.
Divadlo, stejně jako výtvarno, patří k vizuálně transparentnímu druhu umění a je mezi nimi určité duchovní pojítko. Toho si je Suchý dobře vědom a obě múzy umně propojuje a vzájemně cituje. „Svého přestupu k divadlu jsem nikdy nelitoval. Navíc maluji stále pro potěchu a důkazem je i tato výstava. Mám výhodu, že si mohu malovat, co chci, protože nejsem závislý na zakázkách,“ podotkl.
Co lze považovat za brilantní, je znázornění zaoblené ženské křivky. Stehna a boky šantánových tanečnic v černých punčochách mají v sobě tolik smyslnosti, že v mysli evokují leccos. I tak hororové téma, jako jsou Erbenovy Svatební košile, má v Suchého ztvárnění jemnou erotickou vsuvku. A vůbec nevadí, že lebka, symbol smrti, cení zuby v prvním plánu.
Další věc, kterou je třeba ocenit, je nenápadný humor. Dílo s názvem Její kráse scházelo k dokonalosti jen málo ukazuje portrét dívky, která se směje. A to je kámen úrazu – chybí jí zub.
Suchý vkládá do svých litografií jemnou poetiku. Jeho ruka spíše píše poezii, než maluje obrazy. Každá z jeho grafik je vizuálně ztvárněná báseň nebo písničkový text. „Vystavuji docela rád, protože když už jsem se s tím maloval, je fajn, že ty obrázky může někdo vidět,“ vysvětlil Právu.
Jiří Suchý: Její kráse scházelo k dokonalosti jen málo |
---|
Galerie ART, Chrudim, do 28. srpna |