Možní je to i proměnou literárních stylů, kdy se čtenář po řadě příběhů viděných formou filmového střihu rád vrací k široce pojatému vyprávění s mnoha odbočkami. Je to i autorův jazyk, který poutá k osudům anglického středostavovského učitele literatury Nicholase Urfeho, který přijme místo na izolovaném řeckém ostrově Fraxos.

Seznámí se s výstředním řeckým milionářem Mauricem Conchisem, který se vrací do let 1. světové války, jíž se zúčastnil. Osudovost života a smrti během válečného konfliktu na aktuálnosti a působivosti neztrácí.

Navíc zpočátku do sebe zahleděný Nicholas souhlasí s účastí na „experimentu“ svérázného Conchise, kdy se dostává do řady situací, v nichž on ani čtenář nevědí, co je skutečnost a co sen. Přesto je nucen uvažovat, co je to věrnost i zrada, láska a nenávist.

V předmluvě k novému vydání Fowles přiznal, že lituje nepoužitého původního názvu Božská hra. Dává tak najevo, že jednou z možných interpretací je protiklad svobody a omezenosti jakéhokoli náboženství, jímž se může stát i touha po ovládání druhých nebo po mamonu.

Je zřejmé, že se čtenáři vracejí ke „starším“ textům, které je oslovují naprosto současně. A je dobře, že je nakladatelé znovu nabízejí.

John Fowles: Mág
Kniha Zlín, přeložil Josef Línek, 808 stran, 389 Kč, e-kniha 229 Kč