Choreografka Lucy Guérinová se dívá kriticky, ale i s humorným nadhledem na dnešní generaci komunikující přes smartphony. Tři herci a tři tanečníci střídavě probírají banální situace, komentují je s hlavou sehnutou k displejům a vnímají se velmi odtažitě.

Téma je to zábavné a aktuální, jen škoda, že australské angličtině je poměrně špatně rozumět, takže spousta vtipných poznámek divákům uniká. A pohybových pasáží je dost málo na to, aby zaujaly, takže na zahájení mezinárodního tanečního festivalu to nebyl správný výběr.

Zajímavé bylo uvedení konceptuální choreografie významného francouzského umělce Jérôma Bela, nazvané podle tanečníka Cédrica Andrieuxe. Původem Francouz Andrieux vypráví o svém životě velmi prostě, skromně a citlivě. Důležitou etapou jeho kariéry byl pobyt v Merce Cunningham Dance Company v New Yorku. Podrobně popisuje, jak těžké i neúprosné bylo splňovat požadavky legendárního amerického umělce. S určitou dávkou nadsázky a lehké ironie jsou předváděny části tréninku specifického pohybového slovníku, kostýmy i fragmenty choreografií a reakce amerického choreografa.

Fyzické a taneční divadlo

Posléze Andrieux vylíčil své interpretační zkušenosti z Lyonské opery. Předvedl část sólového tance z dílny Trishy Brownové a došel ke klíčovému setkání s Jérômem Belem. Dlouhý monolog působil velmi autenticky.

Premiéra fyzického a tanečního divadla Spitfire Company Animal Exitus navazuje tematicky na oceněnou inscenaci One Step Before The Fall. Zatímco tehdy se režisér Petr Boháč zaobíral Parkinsonovou chorobou, teď téměř vědecky pitvá problematiku traumatu a následných stavů. Šok, hněv, hluboké deprese a smíření nechal Boháč ztvárnit dvě obnažené dívky, Miřenku Čechovou a Báru Látalovou.

Obě tanečnice uzavřené ve skleněné kleci v prostoru, jemuž dominuje živý strom, vytvářejí surrealistickou podobu neblahých psychických stavů. Je ale otázka, do jaké míry může divák rozpoznat, co se zrovna děje v duši interpretek, i když přijímá dlouhý, téměř vědecký komentář prostřednictvím sluchátek.