V Bradavicích utekl další rok (nebo ne?) a Harrymu jde opět někdo po krku. To je asi tak všechno, co vám mohu říct o ději třetího HARRYHO POTTERA a čím si jsem naprosto jist. Podstatnou dějovou linii také tvoří Sirius Black (Gary Oldman), který měl cosi společného se smrtí Harryho rodičů (ale nakonec se ukáže, že to bylo nějak jinak), uprchl z vězení (odtud název filmu) a hledají ho vězeňští strážci - Mozkomoři (něco jako "prstenové přízraky" z Pána prstenů - v originále "Dementor"). A kromě toho jsou na škole nějací ti noví profesoři. Podstatně důležitější ovšem je, že za kamerou stál jiný režisér!

Režiséra prvních dvou dílů Chrise Columbuse (SÁM DOMA) nahradil mexičan Alfonso Cuarón (MEXICKÁ JÍZDA, LITTLE PRINCESS). A ať už za to mohl kdokoliv, je nutno vzdát mu dík za to, že nechal tohohle nadaného mladíka natočit film, který byl asi 10krát dražší než všechny jeho dosud natočené filmy dohromady.

Svět Harryho Pottera "podle Cuaróna" je zcela jiný, než jsme ho znali v předchozích filmech. Hlavní vizuální rozdíl tkví v tom, že se mnohem víc natáčelo v exteriérech. Takže zatímco jednička začínala ve studiu, které vypadalo jako ulice, ve trojce je tatáž ulice natočena buď na skutečné ulici, nebo aspoň na něčem, co vypadá mnohem více jako skutečná ulice, než cokoliv v prvních dvou dílech! A to platí pro většinu dalších scén. I ta známá čarodějná putyka tentokrát nevypadá jako studio, ale jako interiér skutečného omšelého baráku. I bradavický zámek, který pochopitelně (nebo aspoň doufám) v reálu neexistuje, vypadá tentokrát mnohem více jako skutečný zámek, stojící ve velmi nevlídné a sychravé reálné krajině. Prostě, i kdybychom sezabývali čistě vizuální stránkou filmu, atmosféra je dosti odlišná. Ale kulisami a exteriéry to nekončí.

Cuarón také film zcela jinak stříhá a komponuje záběry tak, že triky nejsou "to hlavní", ale často jenom něco v pozadí, co ani pomalu nevidíte, protože právě shodou okolností blbě stojíte (tedy "kamera blbě stojí"). Je to samozřejmě vždy záměrné, ale opět to filmu dodává realitu a strašidelnost. Všechno je mnohem temnější a je velmi poučné srovnat "temnou lesní scénu" z druhého dílu s "temnou lesní scénu" z trojky - zdaleka není tma jako tma!

Další změna je v tom, že dětští herci stráví podstatnou část filmu ve zcela současných mikynách a džínách a vypadají podstatně vyspěleji než posledním filmu. Nevím nakolik za to můžou hormony a nakolik je to záměr, ale ve třetím filmu vypadá Harry na plátně výrazně dospěleji než kluk nakreslený na obálce poslední knihy (páté) a Hermiona vzbuzuje v některých odborných kruzích divoké diskuse, zda by byl lepší sex s ní (myslím si já) nebo s Carmen ze SPY KIDS (myslí si Tomáš Baldýnský). Jestli to takhle půjde dál, tak už při příštím filmovém dílu budou mít producenti vážné problémy, budou nuceni role přeobsadit a já ani Baldýnský na to nepůjdeme (a nebudeme následně mít vážné problémy).

To všechno dohromady znamená, že film má po všech stránkách totálně odlišnou atmosféru než první dva díly. Z mého pohledu je to rozhodně dobře a v každém případě tento film považuji za zdaleka nejlepší z celé série. Zajímalo by mě ovšem, co na něj budou říkat "skalní fanoušci", kteří četli knihy a kterým se strašlivě líbily první dva díly. Jak se vyrovnají s tím, že celý ten svět, lidé i místa, která tak dobře znají, jsou najednou zcela jiná?

I já mám k VĚZNI Z AZKABANU své výhrady, ale jsou to výhrady, vyplývající pravděpodobně z toho, že jsem nečetl knižní předlohu. Příklad: Na začátku filmu ohrožuje Harryho nějaký pekelný pes, před nímž ho zachrání "záchranný autobus", který má tři patra, spí v něm v postelích čarodějové, konduktér má na obličeji ošklivé boláky a řídí ho starý slepec a zhulená svraštělá uříznutá hlava na niti. Plus, ten autobus je neviditelný, dokáže měnit tok času a své rozměry. Ve filmu se objeví na pět minut a zase zmizí, aniž by se o něm někdo předtím nebo potom zmínil. A později se vysvětlí, že ten pekelný pes vlastně Harryho vůbec neohrožoval, tudíž se nabízí otázka proč se tam ten autobus objevil...

Jsem si jistý, že ti, kteří četli knihy, by mi tuto podivnost dokázali snadno a logicky vysvětlit. Mně jde ale o to, že jsem ty knihy nečetl a že jsem do kina šel na film, ne na ilustraci knihy. Podobných podivností, které byly oproti předloze evidentně zjednodušeny a zestručněny jsou ve filmu kvanta. A nejsem si jistý, jestli se to vůbec dalo nějak vyřešit, pokud mělo platit "jedna kniha = jeden film". Fanoušci knih zřejmě ve filmu museli mít ten autobus, ten "nejstrašidelnější dům v Anglii", tu profesorku, co učí věštění, atd., atd... Vypustit se to nedalo a film nemohl mít čtyři hodiny, tak se prostě muselo krátit, každá z těch věcí se filmem jen mihne a i když režisér dokázal opravdu úžasné věci, z filmového hlediska má scénář značné slabiny. Ovšem, jak už jsem psal - s těmi se asi nedalo nic dělat a předchozí filmy s Harrym Potterem je měly taky. A byly ve většině ohledů slabší než trojka. Takže byste na ni každopádně jít měli. A pokud se vám nechce, tady si můžete přečíst obsah celého filmu v umné zkratce.

Ještě poznámka: Ve většině našich kin bude film uváděn dabovaný. Dabing je slušný, ale ten kluk, co mluví Rona, má pořád problémy vyslovit jednoduchou větu, jednou jsem slyšel "Flamfrpál" místo "Famfrpál" a pak je tu ten strašidelný song: Skoro v úvodu filmu (při příjezdu do Bradavic) uslyšíme moc hezkou písničku (originál od Johna Williamse), která nejenže zněla v češtině jinak než v originálu, ale navíc jsem té české verzi opravdu nerozuměl ani slovo. Počkejte si schválně na (hezky graficky vyvedené) závěrečné titulky, ve kterých ji uslyšíte v originální verzi, a srovnávejte (nejen srozumitelnost slov, ale celkový dojem). Ano, tohle jsou důsledky toho, aby u nás na film mohly chodit i malé děti. A nemyslím to ani tak moc jako kritiku konkrétního dabingového studia. Ona se totiž čeština opravdu musí míchat jinak než angličtina...

Premiéry týdne

Ti, kteří nepůjdou na Harryho, si možná odskočí na český film SPRÁVCE STATKU, který je natočen za naprosté minimum peněz na rozpadlém vesnickém statku: Přijde sem mladý tulák, aby zdejším lidem změnil životy a pak odešel. Je to místy drama, místy komedie, místy metafora a "za ty peníze" relativně vydařený počin. Ovšem smutnou pravdou zůstává, že to: a) Není nijak originální, b) Ten nedostatek peněz je na tom velmi vidět, a c) Většina herců jsou amatéři a u některých to dost vadí. Je také dost zábavné sledovat, kolik vnějších znaků má tento film společných s HŘIŠTĚM SNŮ ("Neprodávej tu farmu!", "Když ji postavíš, oni přijdou"), ale to je pravděpodobně jenom bizarní náhoda.

A do třetice má premiéru film METALLICA: SOME KIND OF MONSTER, což je dokument, vyprávějící - ano, uhodli jste - o nejnovějších osudech skupiny Metallica a jejích členů. Metallicu si občas poslechnu (i když nejsem takový fanoušek, abych si třeba z hlavy pamatoval jména jejích členů) a tenhle dokument není špatný, i když mi opravdu přišel dost zdlouhavý (přes dvě hodiny) a jeho hrdinové ne zase tolik zajímaví. Ale to všechno se samozřejmě bude lišit podle míry vašeho fanouškovství...

Ve zkratce...

Pokud HARRY POTTER A VĚZEŇ Z AZKABANU nenasytí váš hlad po Gary Oldmanovi, tady jsou jeho fotky z nového prequelového BATMANA, kde hraje policistu (později komisaře) Gordona.

Na doupe.cz si můžete odtud stáhnout patnáct minut (!) ukázek ze hry METAL GEAR SOLID 3. Nehodlám se předem nijak vyjadřovat k jejím kvalitám, ale tohle stojí za shlédnutí z čistě filmového hlediska ("hraní" tam vlastně ani moc neuvidíte).

Před nějakou dobou jsem do FFFILMu dával odkaz na turecké Star Wars. Dnes tu máme turecký STAR TREK!

Tady je ke stažení opravdu výživný kombinovaný trailer a videoklip (.MOV) k filmu SPIRITS OF THE AIR, GREMLINS OF THE CLOUDS od Alexe Proyase (VRÁNA, SMRTIHLAV). Je to film z roku 1988 a nedá se nikde sehnat! Pokud ho máte, dejte mi prosím vědět...

A na závěr všichni společně: Fotbal fotbal fotbal!. (Doporučuji mít trochu trpělivosti a nechat dojet celou animaci až do konce!)