Oba zahráli ve vyprodaných sálech Rudolfina. Trifonov v pondělí při komorním recitálu, Andsnes ukončoval v úterý a ve středu svůj projekt nahrávání šesti Beethovenových skladeb s orchestrem, takže již potřetí Praha viděla mezinárodní Mahler Chamber Orchestra, který Andsnese na nahrávkách doprovází.

Loni však klavírista nemohl do Prahy přijet, dva Beethovenovy koncerty se proto točily v Londýně. Poslední klasikův koncert č. 5 Es dur, tzv. Císařský, a jeho Fantasie c moll pro klavír, sbor a orchestr byly stěžejními body současného programu a Andsnes opět dirigoval orchestr od klavíru čelem k orchestru, na pódiu byly i tři kamery, jež zachycovaly obě skladby i vizuálně. Nor je zahrál bravurně se smyslem pro odlišení jednotlivých vět a zdůrazňoval hlavně tempové složky. Lépe vyzněla nepříliš hraná Fantazie, kde se blýskl i Pražský filharmonický sbor.

Leif Ove Andsnes hrál Beethovena a zároveň dirigoval Mahler Chamber Orchestra

Leif Ove Andsnes hrál Beethovena a zároveň dirigoval Mahler Chamber Orchestra.

FOTO: PJ-Zdeněk Chrapek

Norský úspěch byl ale trochu ve stínu pondělního bouřlivého přijetí mladého vycházejícího ruského zázraku Daniila Trifonova, vítěze Čajkovského soutěže z roku 2011 a třetího ve varšavské Chopinově soutěži v roce 2010. Ten ve třiadvaceti letech zapůsobil dokonalou technikou i výrazem, se kterými podal díla Stravinského, Rachmaninova, Čajkovského i Chopina, jehož 24 preludií bylo vrcholem koncertu.

Energie i zanícení Trifonova kulminovaly čtyřmi přídavky (Mozart, Stravinskij, Bach a Chopin) a teprve pak uchvácené publikum sympatického téměř „klukovsky“ vypadajícího a vystupujícího sólistu propustilo.