V tandemu s dramaturgyní Věrou Maškovou se jim práce dařila až do chvíle, kdy se inscenace pokusili odpoutat od regionálních zvyklostí zdůrazňujících spíše zábavné funkce divadla. Naneštěstí se ale z Maškové stala také autorka dramat, a najednou v tom tandemu začala skřípat kolečka, protože dramatik sám sebe dramaturgovat nemá.

Tříhodinová komedie se vleče

Jadrná Shakespearova komedie blízká jeho Zkrocence působí v Moravském divadle zemdleně. Jako by Gáborovi došel střelný prach. Opakují se situace, tempo je zpomalováno zbytečnými sprinterskými kolečky postav od portálu za kulisy a zase zpět. Tříhodinová inscenace je únavná, rozvleklá, neživá.

Zachránit se ji vytrvale pokoušejí jen členové domobrany Dogberry (Dušan Urban) a Verges (Pavel Juřica). Jejich jazykolamy a vznešená snaha o perlení s cizími slovy, jejichž záměny přinášejí v češtině zcela nové, lechtivé významy, diváky v hledišti probouzí. Obě Shakespearovi milé postavy, které svěřoval hereckým přátelům, mají také při vší lidové neobratnosti největší zásluhu na odčinění křivd a na šťastném konci.

Komedie jako tragédie

Ostatní hrají komedii spíš jako tragédii. Režisérovi ušlo, že Shakespearův Povyk má snad ze všech jeho her nejblíže k budoucí frašce. Pranic nevadí kostýmní přenesení hry na sklonek dvacátých let minulého století (filmovou grotesku v ní ale zastupují jen zmínění komikové). Nezkrotný Benedick (Martin Mňahončák) trochu zápasil i s češtinou, natož pak se situacemi, hodný Don Pedro i zlý Don John (Petr Kubes, Ivan Koreček) byli sošní...

Víc se dařilo Evellyn Čapkové-Pacolákové (Beatrice), Tereze Vilišové (Margareta) a Tereze Mikšíkové (Ursula), které občas dokázaly jednotlivé výstupy rozproudit. Zato Vladimíra Včelná vzala zlovolné nařčení Héró z nevěry takřka doslova, stejně jako její nápadník Claudio (Viktor Dvořák)... Loučení Gábora s Olomoucí bylo, smířlivě řečeno, rozpačité.

Moravské divadlo Olomouc - William Shakespeare: Mnoho povyku pro nic. Přeložil Martin Hilský. Režie Peter Gábor, dramaturgie Věra Mašková, scéna Milan David, kostýmy Katarína Holková, hudba Milan Nytra.