Porota pro hrané filmy vybrala španělský snímek Čtvrté patro Antonia Mercera a švédský film Silný jako lev Manneho Lindwalla. V kategorii animované tvorby vyhrála kanadská Bouřlivá noc, pod níž je podepsán Michele Lemieux.

"Skutečně jsme měli co hodnotit. Objevily se filmy, na které se žádná hlavní cena nedostala, ačkoliv by si ji zasloužily. Mám tím na mysli český film Správce statku, americkou Třináctku nebo francouzský snímek Motýl," uvedl porotce a filmový režisér Dušan Klein.

Diváci ocenili českou animaci

Mnohem obtížnější bylo podle porotců rozhodovat mezi animovanými filmy. Noro Držiak z poroty animované tvorby řekl: "Hodnotili jsme filmy podle několika aspektů - technologie, kvality příběhu, poetiky. Vedle sebe jsme museli postavit nesrovnatelné, a tak doporučujeme, aby do budoucna dramaturgie festivalu sekci animovaného filmu kategorizovala."

Novinkou letošního festivalu bylo, že dětská a dospělá porota pro animovaný film byla sloučena, tvořili ji čtyři dětští a tři dospělí porotci. Česká animovaná produkce přitom dětské porotce neuchvátila. "V tom jsme se shodli i s dospělou částí poroty. České filmy byly slabší," řekla dětská porotkyně, Čechoameričanka Kateřina Kobylková.

Přesto nakonec Česká republika nevyšla zcela na prázdno, Cena diváků za nejúspěšnější animovaný film připadla Marku Benešovi s jeho dílem Akvárium ze série Pat a Mat se vracejí.

Správce statku se líbil dětem

Mladší dětskou porotu zaujal hraný debut Martina Duby Správce statku v kategorii filmů pro děti. Duba se radoval ještě jednou, získal Zvláštní cenu ekumenické poroty. Zajímavostí je, že "starší" dětská porota si vybrala americký, drsně sociální film Třináctka Catherine Hardwickeové.

Nová Cena Evropy putuje premiérově francouzsko-belgickému snímku Když Otar odjel, jenž natočila Julie Bertucelliová. Soutěž visegrádských filmů vyhrál film Pornografie Jana Jakuba Kolského.

"Festival se rozrostl asi o 40 procent, ale zdá se mi, že už jej nemůžeme dále rozšiřovat. Hrozilo by nám, že by se v bohatém programu mohli začít ztrácet samotné filmy," nastínil další vývoj prezident festivalu Vítězslav Jandák. Naznačil tím největší úskalí přehlídky, která nabízí množství doprovodných akcí, o nichž se někdy mluví více než o samotných filmech.