Tuhý pop

Morrissey se 3. května představil v New Yorku a na prvním z pěti propagačních koncertů ke svému comebacku nabídl několik ochutnávek z novinky. Reakce byly příznivé, ale třeba je zčásti přičíst na vrub nadšení z toho, že se zpěvák vůbec objevil.

Hrával ve slavných The Smiths, v osmaosmdesátém se jeho první singl Suedehead proslavil a on pak mohl vydávat sólová alba, na něž k romantické kytarové muzice, jako by znovunalezené v šedesátých letech, přidal vliv glam rocku první půlky sedmdesátek.

Čerstvé album You Are The Quarry ale osobitost nemá. Nabízí tucet skladeb, vybraných z třiceti nachystaných, které sice spojuje Morrisseyho zpěv, nicméně z britských kapel by dnes takovou desku mohla nahrát kde která.

Příliš vyrostl. Přišel o svůj uplakaný projev, koketuje s tuhým rozhlasovým popem (First Of The Gang To Die) a klimpr ve finální You Know I Couldn´t Last ztratí svou pozici z úvodu skladby stejně jako on v běhu alba.

Naděje a strachy

Na moderní britské kytarové scéně totiž fouká vítr odjinud. Poslední měsíce tam jednoznačně patří relativně mladé skupině Keane. Na svět přišla už v sedmadevadesátém v Sussexu, nicméně k debutovému albu se dostala teprve nyní.

Jmenuje se Hopes And Fears (Naděje a strachy) a je nesmírně emotivní. Texty na něm jsou dojemné, každý obrat v nich je vášnivé vymalování silného pocitu či neblahé skutečnosti. Tři členové kapely se tímto přiblížili modelu, kterým prosluli jejich kolegové a kamarádi ve zbrani - Coldplay.

Keane hrají britpop bez kytary. Jejich zbraní jsou klávesové nástroje: na desce má silné postavení piano a všechny krásné obměny poutavých klapkových zvuků. Nad nimi se tyčí naříkavý hlas zpěváka Toma Chaplina, jehož by posluchač nejraději vzal a zachumlal do tepla svého kabátu. Tak dojemný je.

Keane jsou srovnávání s Coldplay i Oasis. Oni sami by ale nejraději, kdyby svět respektoval jejich originální zvuk. Bez ohledu na tužby a dohady jsou v Británii těmi, kteří tamní pop nakopli do nového života.

Morrissey: You Are The Quarry
BMG, 47:20

Keane: Hopes And Fears
Universal Music, 45:09