RECENZE: Robbie Williams strhl zpěvem, show i charizmatem

– Praha
Novinky, Alez Švamberk, Jakub Herzán

Strhující vystoupení nabídl v sobotu v pražské O2 areně anglický zpěvák Robbie Williams. Prokázal své pěvecké kvality i schopnost navázat kontakt s publikem a chytře je pobavit.

Robbie Williams

Robbie Williams patří k těm nemnoha umělcům, kteří se nemusejí zuby nehty držet svého, aby neztratili své těžce získané publikum, a mohou si svobodně volit, kam se obrátí kormidlo jejich tvorby. Po deseti letech se na desce Swings Both Ways vrátil ke své staré lásce a natočil swingové album. Nezůstal ale jen u nahrávky a v dubnu vyrazil na stejnojmenné turné.

Swingoví puristé by mohli být zklamáni, i když Robbie zařadil do programu řadu standardů včetně Sinatrova New York New York nebo Callowayovy Minnie The Moocher a Ellingtonovo Do Nothing Till You Hear From Me.

Robbie Williams při sobotním koncertu

Williamsovo koncertní pojetí má přece jen dost daleko ke swingu třicátých let, jaký nabízely big bandy Ellingtona, Bennyho Goodmana nebo Counta Basieho, i když v jeho kapele nechybí trombóny ostré jako žiletky či mňoukající trubky s dusítky a dojde i na zvuk džungle. Nenese se ani v duchu swingem ovlivněné populární hudby padesátých let, které dominovali crooneři Frank Sinatra a Tony Bennett, celý koncert byl spíš pojat v duchu lasvegaské show. To ale není žádný odsudek, show v Las Vegas patří k těm nejprofesionálnějším a účastní se jich ty největší hvězdy.

Entertainer

Pojetí lasvegaské show zdůrazněné i pompézní scénou v podobě kukátkového divadla umožnilo Robbiemu ukázat šíři svého talentu. Nemusel se držet jen jednoho pojetí a mísil swingový zpěv s odkazem vaudevillu, music hallu a italských nápěvů, k nimž měl Sinatra taky blízko, nebo nabídnul trochu operní nabubřelosti.

Zpěvák Robbie Williams

Hlavně se ale mohl ukázat jako ohromující entertainer, který umí publikum pobavit příběhy a nejrůznějšími špílci. Záměrně používám výraz entertainer ne české slovo bavič, které působí upoceně a přízemně, protože Robbie měl švih a šmrnc, i když občas používal staré triky a jistě v každém městě říká, že sice v tom minulém byl taky výborný, jen to publikum nebylo tak dobré. Nedělalo mu problém se shodit, když říkal, že neudělal žádnou školu, takže by nemohl dělat ani policajta. Když vyprávěl, že každý rodič o svém dítěti říká, že má to nejroztomilejší dítě, ale že to jeho je skutečně tak sladké a milé a chytré, tak mu to hala věřila.

Když bylo potřeba, byl trochu lascivní, aby nezmizel erotický náboj, jako hned v úvodu, ale nikdy ne přes míru. A dokázal skvěle hrát i onoho zlého muže. Přiznal, že poslední turné bylo dobré, ale prostě on sám byl špatný, neboť v každém městě měl jinou ženu a tak to musí změnit. Vybral si proto jednu z divaček a na pódiu si ji vzal jako svou nevěstu pro showbiz. Williams vůbec dokázal skvěle pracovat s publikem, kterému podal ruku nebo podepsal CD a skoro pořád s ním komunikoval.

Zpěvák s výrazem

U každého koncertu ale záleží především na hudbě a zpěvu. Robbie Willimas prokázal, že je skutečně mimořádný zpěvák, i když to není crooner s medovým hlasem. Lépe mu svědčily rychlejší dramatičtější kusy, ve kterých si mohl až divadelně pohrát s výrazem, jako je Puttin´ On The Ritz nebo Minnie The Moocher či italské That´s Amore nebo titulní Swings Both Way. Dobře mu sedly i břeskné skladby jako Soda Pop nebo Hit The Road Jack či rockové Trouble. Jen někdy se ve vypjatých pasážích jeho hlas trochu ztrácel v hudbě. Ve studiu mu swing šel přece jen o poznání lépe.

Pražský koncert Robbieho Williamse byl součástí celosvětového turné, které odstartovalo v Budapešti.

Méně přesvědčivý byl v New York New York a další Sinatrova píseň High Hopes se sborem byla spíše jen vtipným nápadem než skutečně silným kusem.

Samozřejmě nemohly chybět hity, i když v závěru diváky napínal, zda tomu tak bude, když říkal: „Všechny koncerty začínají Let Me Entertain You (v Praze zazněla až jako druhá po Shine My Shoes) a končí Angels, takže tady to Angels neskončím.“

Samozřejmě skončil. Williams ví, kam až může zajít, co publikum vezme. Svět pop music nezměnil, ale ukázal, že i dnes může být inteligentní a není to vyhrazeno jen pro interprety, kteří začínali v 70. letech jako Bowie, Peter Gabriel či Nick Cave.

Celkové hodnocení 80 %

Hala slavila

Marek Eben a Karel Gott

Koncertu Robbieho Williamse k desátému výročí O2 areny předcházela velmi příjemná oslava narozenin přímo v útrobách arény. Oslavu největší multifunkční arény moderoval Marek Eben a mezi gratulanty patřili i Karel Gott, primátor Prahy Tomáš Hudeček či generální ředitel Telefóniky O2 Luis Antonio Malvido. Předseda představenstva společnosti Betsport Arena, která halu provozuje, Richard Benýšek poděkoval všem kolegům v aréně za skvěle odvedenou práci.

Všichni gratulanti O2

Mezi pozvanými příznivci O2 areny figurovali mimo jiné Michal David, klávesista skupiny Lucie Michal Dvořák či bývalý brankář HC Sparta Praha Petr Bříza. Ti všichni a mnoho dalších přišlo vyjádřit své sympatie a podporu hale, které je centrem sportu i kultury.

Hudeček a Eben při gratulaci